Team Optimalisatie Programma™

 

Hoe krijg je nou rust in de tent?

Veel bedrijven willen rust in de tent hebben maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Teams functioneren niet optimaal, de medewerkers zijn niet bevlogen.

“Medewerkersbetrokkenheid en productiviteit op het werk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Organisaties in het bovenste betrokkenheidskwartiel zijn maar 17% productiever en 21% winstgevender”

Onderzoek Gallup

 

rust in de tent

We houden van actie, dus we gaan meteen aan de slag.

Ga voor de Core Values Index™ voor Teamoptimalisatie, de effectieve aanpak binnen uw bedrijf. Neem vandaag nog contact op!

Meer weten over Ik wil Rust in de Tent voor uw bedrijf?

De aanpak voor een effectieve teamoptimalisatie.

Unieke aanpak vanuit 4 invalshoeken
Teamoptimalisatie

Impact van bevlogen medewerkers

Elk teamlid is uniek en werkt en denkt op een andere wijze. Exact dit is de reden waarom een medewerker beter met de ene collega kan samenwerken dan met de ander. In het Team Optimalisatie Programma van Ikwilrustindetent kijken we samen met de teamleden naar het proces samenwerken in combinatie met de individuele Core Values Index™ per persoon.

Hier wordt o.a. gekeken of werkzaamheden anders ingekleed kunnen worden of taken opnieuw ingedeeld zouden moeten worden.

Bij de herverdeling leggen we de lat hoog en gaan er voor dat 80% van de taken bij hem of haar past.Dit levert gegarandeerd méér persoonlijke bevlogenheid van iedere medewerker die op deze wijze zijn eigen effectiviteit verhoogt, en als bijkomstig positief effect het energieniveau van het gehele team zal laten excelleren.

Dat is de werkelijke impact van bevlogen medewerkers

Slechts 15% van de medewerkers voelt zich betrokken

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup doet al jarenlang onderzoek of betrokken medewerkers productiever én gelukkiger zijn. Zij doen wereldwijd onderzoek onder 1,4 miljoen medewerkers naar medewerkersbetrokkenheid en de relatie op productiviteit en gezondheid. Zij publiceren hierover jaarlijks in hun rapport “state of the Global Workplace”. In het kort komt het onderzoek neer op het stellen van 12 vragen (The Gallup Q12) die 4 gebieden van aandacht analyseert.

De 4 gebieden van aandacht zijn:

  1. Verbondenheid: de maten waarin mensen zich verbonden voelen bij de organisatie waar zij werken en met hun collega’s en managers
  2. Verwachting: de onderlinge verwachting tussen werkgever en werknemer over rol, functie en prestaties die duidelijk moeten zijn.
  3. Talent: de medewerker moet in staat zijn om specifieke talenten in te zetten in zijn dagelijkse werk
  4. Groei: de medewerker moet ruimte hebben om zich verder te ontwikkelen

Op dit moment blijkt dat wereldwijd slechts 15% van de medewerkers zich betrokken voelt bij zijn/haar werk. In Nederland schommelen we op dit moment net op dat gemiddelde, maar geen enkel land schoort hoger dan 40%. De grootste gemeenschappelijke deler waarom medewerkers onvoldoende betrokken zijn is terug te voeren op stijl van leidinggeven en erkenning.

Betere stijl van leidinggeven en erkenning, levert concreet direct winst

Een bijzondere uitkomst van het meest recente onderzoek toont aan dat

  1. 10% van de mensen voelt zich betrokken bij hun werk
  2. 71% van de mensen voelt zich niet betrokken bij hun werk
  3. 19% van de mensen voelt zich in het geheel niet betrokken bij hun werk

“Medewerkersbetrokkenheid en productiviteit op het werk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Organisaties in het bovenste betrokkenheidskwartiel zijn maar 17% productiever en 21% winstgevender”

Onderzoek Gallup (Link naar het rapport)

Met de juiste samenstelling kom je verder

Waarom kan een sport -team in de ene samenstelling, de sterren van de hemel spelen, en in een andere samenstelling lijken ze niet vooruit te branden?

Hiervoor zijn twee redenen aan te wijzen;

  1. De juiste persoon op de juiste plek

Dat klinkt heel simpel, maar in de praktijk is dat nog niet zomaar standaard.

Vaak denk je, of denkt de persoon zelf dat hij/zij degene is die het beste past op die plek. Op de korte termijn bekeken, gaat het super, maar als we naar de langere termijn kijken, dan valt degene toch vaak terug.

Uiteindelijk lukt het niet om de rol die is aangenomen waar te maken en er een succes van te maken. Er ontbreekt namelijk nog een wezenlijk component waaraan vaak aan voorbij gegaan wordt. Dat is reden nummer twee.

  1. Krijgt de juiste persoon er ook dáádwerkelijk energie van

In de praktijk rollen we vaak in een bepaalde rol. De buitenwereld heeft hierin ook een bepaalde rol, door degene eigenlijk te beïnvloeden dat hij de beste man/vrouw is voor de desbetreffende job.

In eerste instantie gaat ons de nieuwe rol goed af. Het lijkt erop dat de rol “ons op het lijf geschreven” is. Maar past die rol wel echt bij je? Lukt het je ook om op middellange én termijn te voldoen aan deze “aangemeten” rol? De vraag is of je er daadwerkelijk wel de energie voor hebt.

Om te weten of je ergens daadwerkelijk energie van krijgt, zal je allereerst jezelf moeten kennen.

Energie moet stromen

Alle levende wezens hebben verschillende soorten energie nodig, en veel daarvan krijgen we binnen door te eten en te drinken. We kunnen ze ook uit de natuur halen, uit de wind, water, warmte, licht, enz.

Energie is essentieel onderdeel van ons leven. Een gebrek aan energie belemmert veel van onze dagelijkse activiteiten. Het is dus van belang dat de energie blijft stromen. De mens heeft de neiging om te worden wat hij denkt dat hij is.

Wanneer de persoonlijke energie van een iemand laag is, wordt alles lastiger en hopen de moeilijkheden zich op. Het is dan noodzakelijk om je af te vragen welke acties, gebeurtenissen of mensen de desbetreffende persoon wel energie bieden.

Teamoptimalisatie van Ikwilrustindetent – alleen maar winnaars

Acties en mensen die ons goede energie geven, helpen ons om op een meer proactieve manier te werken maar vooral sámen te werken. In dat geval is het verstandig om te kiezen voor werkzaamheden waar de motivatie van medewerkers blijvend gestimuleerd wordt. Sommige mensen verkrijgen hun motivatie door na het werk te gaan sporten, naar buiten te gaan, of gewoontes te veranderen.

Ikwilrustindetent heeft een uniek programma samengesteld waarbij teams zo samengesteld kunnen worden dat verschillende mensen, met een verschillende achtergrond en ieder hun eigen set unieke kernwaarden een gezamenlijk doel hebben. Op die manier ontstaat er een onbreekbare “samensmelting” van een team, die in staat is optimaal samen te werken met een maximaal resultaat.

Het is dus zaak om de juiste mensen te verzamelen voor een team, die positieve energie uitstralen. Dát helpt bij het aanpakken van uitdagingen.

Op deze manier zal teamoptimalisatie uiteindelijk alleen maar winnaars kennen.

Onze filosofie – Ieder teamlid activiteiten laten doen waar hij/zij van nature aanleg voor heeft

 Ikwilrustindetent – Team Optimalisatie Programma™

De fundering van elk Team Optimalisatie Programma wordt gelegd doordat elk teamlid de Core Values Index™ vragenlijst gaat invullen. Dit levert direct al waardevolle informatie op. Per teamlid zullen de onderstaande activiteiten in beeld worden gebracht.

  • Drijfveren
  • Sterkten
  • Leerstijl
  • Teambijdrage
  • Conflictstrategie

Als we de individuele eigenschappen van ieder teamlid boven water hebben en deze per persoon uitvoerig is doorgenomen, kunnen we de onderlinge interactie in beeld brengen. Door dit in beeld te brengen krijgen we zicht op de gezamenlijke kracht en kansen van het team.

Dus we kijken niet alleen naar individuele bijdrage, maar ook naar de totale bijdrage van het team, met de energieniveaus die daar bij horen om tot optimale prestaties te komen.

Hoe werkt het Team Optimalisatie Programma™ inhoudelijk

  • Het programma begint met een intakegesprek met directie en/of de teamleiding om de businessvraag met elkaar te bespreken. Ofwel, wat wil je dat er verbeterd of beantwoord wordt? Waar wil je naartoe?
  • Ieder teamlid maakt een CVI™ waarbij we inzicht krijgen in iemands sterktes en drijfveren en hoe deze in verbinding brengen met de overige teamleden. Dit gaan we plenair met elkaar bespreken waardoor er inzicht ontstaat in ieders individuele en in de gezamenlijke kracht. Naast ieders individuele resultaat bespreken we ook het gezamenlijke resultaat. Wanneer zijn we als team succesvol? Hoe bereiken we dat en waar liggen kansen en mogelijkheden om elkaar beter te helpen en met elkaar samen te werken.
  • Ook kijken we naar de persoonlijke ontwikkeling van alle teamleden. Hoe kan iedereen nog beter functioneren in zijn of haar rol binnen het team? We kijken onder meer of de activiteiten die ieder teamlid uitvoert wel bij hem of haar passen. Waar zijn ze goed in? Waar kunnen ze zich nog trainen? En welke (deel)activiteiten kunnen ze maar beter verdelen?
  • Indien wenselijk, kunnen we aan de hand van deze inzichten samen de deeltaken herverdelen onder de mensen die er de meeste natuurlijke aanleg voor hebben.
  • De actiepunten maken we concreet in een plan van aanpak voor het gehele team of indien wenselijk in een op de medewerker toegespitst Persoonlijk Ontwikkel Plan.

Na beëindiging van het Team Optimalisatie Programma kunnen aanvullende consultancy-, coaching-, outplacement- of opleidingstraject in opgenomen worden.

Welke winst kan mij dit concreet leveren?

Analyse van het Gallup onderzoek toont aan, dat bedrijven die de 4 gebieden van aandacht van de medewerkers goed in beeld hebben de volgende resultaten terugzien in hun dagelijkse praktijk.

  • 37% minder ziekteverzuim
    • Mensen die goed in hun vel zitten, zijn gewoonweg minder vaak ziek
  • 25% – 65% minder personeelsverloop
    • Mensen die op de juiste plek in de organisatie zitten en tevreden zijn, zullen minder op zoek gaan naar een andere baan
  • 41% minder kwaliteitsproblemen
    • Betere samenwerking onderling zorg voor betere kwaliteit en minder fouten
  • 25% – 65% minder veiligheidsincidenten
    • Ook hier geldt door de betere samenwerking dat er minder veiligheidsissues zullen zijn
  • 22% meer omzet
    • Wanneer mensen beter op elkaar zijn ingesteld, straalt dit af op de buitenwereld. Prospects en klanten merken dit en dit zal leiden tot meer omzet
  • 21% meer productiviteit
    • Beter samenwerken zal leiden tot meer effectiviteit en daardoor meer productiviteit
  • 10% meer klanttevredenheid
    • Klanten die sneller en beter geholpen worden, zullen meer tevreden zijn

Het Team Optimalisatie Programma™ van Ikwilrustindetent helpt genoemde uitkomsten om te zetten in concrete resultaten voor jouw bedrijf

De voordelen concreet op een rijtje

  • Ieder teamlid kan nu de activiteiten uitvoeren die van nature bij hem of haar passen en gaat beter in de functie presteren.
  • De leidinggevende krijgt enorm veel handvaten bij het aansturen van de individuele teamleden, maar ook draagt zijn persoon bij aan het team als geheel; Door het vergroten van ieders individuele prestatie, verbetert het collectieve team-rendement.
  • Leidinggevende krijgen beter inzicht in zichzelf. Waar is hij/zij van nature goed in. Wat zijn de sterktes/zwaktes en wat kan hij/zij beter overlaten aan een ander.
  • Met het 80/20 protocol is wetenschappelijk aangetoond dat het resultaat van elke onderneming door 20% van uw medewerkers wordt gerealiseerd. Het Team Optimalisatie Programma™ van Ikwilrustindetent zorgt ervoor dat percentage zal stijgen.
  • Het Team Optimalisatie Programma™ is geen korte Teambuilding sessie. Maar een gedegen – wetenschappelijk onderbouwde – structurele aanpak om teamprestaties te optimaliseren. Hiervoor adviseren we eerst het MT en dan de deelnemende teams. Eventueel kunnen we het proces voortzetten met een aantal vervolgsessies om de concrete vragen en kansen die in kaart zijn gebracht om te zetten in blijvend duurzaam resultaat.

De Core Values Index ™ onderscheid 4 hoofdtypes, de Builder, Merchant, Innovator en de Banker. Welke is voor jou herkenbaar?

Builder

Builder

De kernwaarde van een bouwer is kracht. Het zijn leiders die in staat zijn om doelen en resultaten te bereiken. Dit kunnen persoonlijke doelen zijn of doelen voor het bedrijf. Ze handelen en nemen snel  beslissingen. Ze zijn krachtig omdat ze hun persoonlijke energie inzetten om een positief verschil te maken en resultaten te bereiken. Ze zijn resultaatgericht. In hun communicatie zijn ze recht door zee en komen ze snel tot de essentie. Ze zoeken naar snelle en eenvoudige benaderingen die hen in staat stellen om op  basis van intuïtie beslissingen te nemen en anderen tot actie aan te zetten. Hun focus ligt om resultaten neer te zetten op de korte termijn. Zij acteren omdat ze geloven dat door te acteren, er gegarandeerd een goed resultaat volgt.

Merchant

Merchant

De kernwaarde van een merchant is liefde. Liefde is het koesteren van kernwaarden bij jezelf en bij anderen. Deze kernwaarde wordt ondersteund door de katalytische waarde van Waarheid. De waarheid is het vermogen om te zien hoe de dingen zijn. Merchants zoeken verbinding en naar manieren om contact te maken met andere mensen. Ze verlangen naar openheid en nabijheid met hun collega’s. Ze nemen sociale en emotionele risico’s om goede relaties op te bouwen. Merchants zijn een onweerstaanbare kracht in het bedrijfsleven. Zonder hen zouden geen zinvolle contacten worden gelegd, konden visies niet worden gerealiseerd en zouden (werknemers)relaties eronder lijden. 

Innovator

Innovator

De kernwaarde van een innovator is wijsheid. Wijsheid is het vermogen om te zien hoe dingen werken en weten wat je eraan kunt doen. Deze kernwaarde wordt ondersteund door de katalytische waarde van Mededogen. Mededogen is het vermogen om in situaties te blijven en te begrijpen waarom andere mensen reageren zoals ze doen. Innovators zijn probleemoplossers. Ze onderzoeken alle uitkomsten en kiezen het beste als het verstandigste antwoord. Ze maken een snelle en grondige beoordeling, prioritering en herconfiguratie van oplossingen, systemen en processen. Zonder innovators konden bedrijven niet groeien. Vernieuwers maken ontwerp en ontwerp van producten mogelijk. Ze lossen conflicten op met leveranciers, klanten en werknemers.

Banker

Banker

De kernwaarde van een banker is kennis. Kennis is het "hoe" en "waarom" van dingen. Deze kernwaarde wordt ondersteund door de katalytische waarde van Gerechtigheid. Gerechtigheid is de eerlijke en rechtvaardige manier van doen. Bankers verwerven en behouden kennis; ze bewaren, analyseren en informeren. Bankers behoeden Merchants, Builders en Innovators voor een onredelijk of onverantwoord risico. Bankers werken hard voor gerechtigheid en daarbij passend gedrag. Hun strategie is om constant feiten en kennis te vergaren en te analyseren, dus als de juiste tijd daar is, zullen ze het antwoord hebben. 

Teamoptimalisatie - De impact van bevlogen medewerkers 1

Eerst één van onze scans proberen?

Gebruik onze tools om een inschatting te maken of inzicht te krijgen in uw huidige situatie

Heeft u nog vragen?

Neemt u vrijblijvend contact met ons op.