Kun je creativiteit ontwikkelen?
Wat betekent het om creatief te zijn?Is creativiteit aangeboren? Is het iets waarmee je geboren bent? Is het iets dat je hebt of je hebt het niet? Kun je creativiteit ontwikkelen?
Hoe creatief ben ik?
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat sommige mensen creatiever zijn dan anderen. Sommige mensen lijken gezegend te zijn met een fantasie die geen grenzen of beperkingen kent. Andere mensen daarentegen zijn ervan overtuigd dat ze geen enkele creatieve cel in hun lichaam hebben. De meesten van ons hebben waarschijnlijk het gevoel dat we er ergens tussenin zitten en momenten van creativiteit ervaren, maar de rest van ons leven zullen we besteden aan het volgen waar anderen hen voor gegaan zijn.
Kan voor mensen die vanaf de geboorte geen zelf-geïdentificeerde creatieven zijn de creativiteit en verbeeldingskracht worden bevorderd en ontwikkeld? Ik geloof dat het kan.
Is iedereen in staat creatief te zijn?
Ik geloof dat iedereen nieuwe ideeën kan produceren – wat de essentie van creativiteit is – waar die voorheen niet bestonden. Maar ik wil daar wel een kanttekening bij zetten. Of anders gezegd een voorbehoud en uitleg aan toevoegen: niet alle creativiteit is gelijk geschapen.
Verbeelding neemt vele vormen aan en kan op veel manieren worden geïmplementeerd buiten de geijkte voorbeelden van kunstenaarschap of muzikaliteit. Een ingenieur die op hard werken en vasthoudendheid vertrouwt om een efficiënter ontstekingssysteem voor verbrandingsmotoren te ontwerpen, is ook creatief op zijn manier. Een gezondheidswerker die een vrij verkrijgbaar medicijn op een nieuwe manier gebruikt om pijn te verlichten, is op een andere manier ook creatief.
Creativiteit vind je terug op veel plaatsen en situaties die niets met kunst te maken hebben. Dit hoeft dus geen uiting van een creatieve hobby te zijn. Er zijn heel veel creatieve dingen om te doen.
De misvatting van het grote idee
Het komt veel te vaak voor dat mensen zichzelf ervan overtuigen dat ze niet creatief zijn. Dit begint al met het idee dat ze nog nooit midden in de nacht wakker zijn geworden met een geweldig nieuw idee dat volledig ontwikkeld en compleet is, een groot idee dat een enorm en irritant probleem zal oplossen. Het oplossen van een probleem op een geheel nieuwe en ingenieuze manier.
In feite, dat soort “Eureka!” momenten zijn uiterst zeldzaam. De overgrote meerderheid van innovatieve ideeën door de geschiedenis heen begon als een klein zaadje van verbeelding dat in de loop van de tijd werd gekoesterd en ontwikkeld (met veel vasthoudendheid en vallen en opstaan) tot iets tastbaars.
Het is de koestering van fantasierijke prikkels die tot een creatieve explosie leidt die door anderen kan worden gebruikt om hun eigen creativiteit te bevorderen. Hier is hoe.
Een zaadje planten
Ieder mens is tot creativiteit in staat als hij/zij openstaat om te erkennen dat het als de kleinste vonk of vluchtige gedachte kan bestaan.
Wanneer dat gebeurt, moet de vonk worden gevoed. Ook als misschien niet duidelijk dat dit het geval is. Hoe laat je dit zaadje van verbeelding ontkiemen? Concentreer je erop en geef dat zaadje wat het nodig heeft om te groeien.
De kiem van creativiteit kan een enkele zin of geluid of observatie of zelfs een object zijn. Er zal iets zijn dat het scheidt van het alledaagse, dat besef van: “Hé, er is hier iets nieuws.”
Leg het vast, hoe klein het ook lijkt. Schrijf het op. Krabbel het op een servet. Neem jouw idee op in een spraakbericht-app op jouw telefoon. Of vertel je idee zelfs aan een vriend of collega.
De eerste stap bij het produceren van een creatief idee is erkennen dat je er ooit een hebt gehad. Leer luisteren naar die momenten. De andere stappen volgen dan als een natuurlijke kracht.
De regel van 10
Gebruik mijn regel van 10 om de volgende stap te zetten.
Je hoeft niet het volledige potentieel van het volgende grote idee te produceren, je hoeft alleen dat eerste zaadje te nemen en het met 10% uit te breiden.
Het is gemakkelijker te bewerken dan te maken, dus gebruik jouw oorspronkelijke idee als uitgangspunt en bewerk het in iets dat 10% groter of beter is dan het was.
De volgende vraag is dan als vanzelfsprekend: Wat is de volgende logische volgende stap van het initiële concept? Welke eigenschap of eigenschap zou het 10% beter maken?
Ontmoedig jezelf niet als je geen grote sprongen vooruit maakt. Je hoeft je idee maar één stapje verder te brengen om het dichter bij iets bruikbaars te krijgen.
Creativiteit is vaak een proces van herhaling, het is geen éénmalig vast moment in de tijd.
Vertrouw op de collectieve creativiteit in de groepsdynamiek door jouw idee met anderen te delen. Het is verrassend hoe iemand naar een idee kan kijken dat door iemand anders is gemaakt en kan zeggen: “Het zou geweldig zijn als je dit eraan toevoegt” of “Hoe zit het met het aanpassen van dit deel hier?”
Deze frisse blik kan leiden tot verbeteringen die niet mogelijk waren tijdens het solo werken. Je kunt deze nieuwe frisse blik zelfs in jouw eigen voordeel gebruiken door jouw idee een dag of twee met rust te laten en het later opnieuw te bekijken, zodat je het met zelf weer met een frisse blik kunt bekijken.
De kunst van het overwinnen van Barrières
Er is een gezegde toegeschreven aan Henry Ford: “Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, heb je waarschijnlijk gelijk.” De overlevingskans van je creativiteit kan enorm gereduceerd worden door deze krachtige interne invloed. Als je ervan overtuigd bent dat je niet creatief bent, is het waarschijnlijk dat je nieuwe ideeën het eerste contact met je zelfvernietigende brein niet overleven.
Drummer Vinnie Colaiuta zei ooit: “Gedachten zijn de dood van flow.” Hij had het specifiek over muzikale improvisatie, maar zijn uitspraak geldt voor creativiteit in het algemeen. Als je je eigen denkprocessen te veel nadenkt of overanalyseert, zal de natuurlijke motor om te innoveren in je worden onderdrukt en zullen die zaden van creativiteit nooit ontkiemen en groeien.
Een van de meest voorkomende redenen waarom mensen zichzelf niet toestaan om creatief te zijn, is faalangst. Ze zijn bang om door anderen beoordeeld te worden. Wanneer hun eerste instinct is om te zeggen: “Ik heb een idee”, zwijgen ze in plaats daarvan, bang dat hun idee belachelijk zal worden gemaakt.
Ted Turner, de beroemde tv-netwerkmagnaat, stond bekend om zijn creativiteit en onverschrokkenheid bij het delen van zijn ideeën. Iemand die met hem samenwerkte merkte op: “9 van de 10 van zijn ideeën zullen waardeloos zijn, maar die 1 op de 10 zal miljoenen waard zijn.”
Uiteraard mag je denken op de manier zoals jij dat wilt. Maar geef elk idee een kans om te bestaan, zelfs als je ze niet meteen met anderen deelt, je kunt ze dan vastleggen in een privé opslagwerk. Denk er goed over na en deel jouw ideeën met anderen. Ze kunnen een enorme impact hebben, groeien door nieuwe input, maar als je ze voor jezelf houdt, weet je het nooit waar het toe kan leiden.
Identificeer en verwijder de mentale barrières die je voor jezelf opwerpt wanneer je een idee hebt. Enkele van de meest creatieve mensen ter wereld hebben één ding gemeen: ze filteren zichzelf niet. Ze zijn volkomen onverschrokken en niet bang om een nieuw idee te hebben en te onderzoeken waar het kan gaan. Wees zoals Ted Turner en deel al je tien ideeën.
Samenvatting
Creatief zijn is enerzijds aangeboren bedrading en anderzijds een proces. Sommige mensen hebben meer van het eerste dan anderen, maar iedereen kan een creatief idee hebben.
- Degenen die het beste uit hun creativiteit halen, vangen eerst hun ideeën op, voeden ze interactief en laten ze groeien tot ze tot echte resultaten leiden.
- Elimineer je eigen mentale barrières die je creativiteit remmen of om zeep helpen en geef jezelf toestemming om niet alleen je fantasie na te jagen, maar deze ook te delen en samenwerking met anderen te zoeken.
Kernwaarden Index Overdenking.
Kun je creativiteit ontwikkelen?
Wat we hebben geleerd over psychologie en hoe individuen aangeboren zijn, is dat sommige persoonlijkheidstypen inherent of aangeboren creatiever zijn dan andere. Iedereen heeft echter de mogelijkheid om creatief te zijn via de stappen die ik hierboven heb geschetst. Creativiteit kan verschillende vormen aannemen.
Voor degenen die de Taylor Protocols psychometrische test van de Core Values Index hebben gedaan , zijn mensen met veel Merchant- of Innovator- energie binnen hun CVI-profiel over het algemeen creatiever dan degenen die primaire bankiers of bouwers zijn . Dit verwijst alleen naar hun vertrekpunt, niet noodzakelijkerwijs hun bestemming.
Anders gezegd: Degenen die geen Merchant- of Innovator-kernwaarden in hun primaire of secundaire CVI-profielen hebben, kunnen nog steeds zeer creatieve mensen zijn. Ze zullen alleen een andere route moeten nemen om daar te komen. Ze zullen hun creativiteit waarschijnlijk ook op andere manieren uiten.
Leer meer over jezelf met de CVI.
Een overzicht van de mogelijkheden
Gratis CVI
€ 0,00
Gratis verkorte CVI
Gratis CVI + E-boek
€ 7,95
Gratis CVI + E-boek
Meest gekozen
Full CVI + E-boek
€ 49,95
Volledige CVI, E-boek, CVI KEY en meer
Taylor Protocols Var Coach:
Als Innovator / Merchant ben ik een echte probleemoplosser. Geen probleem is te groot om aan te pakken. Dit helpt mij als VAR Consultant enorm om situaties helder te analyseren en elk probleem in de kiem te smoren.
Een unieke manier van denken is volgens mij key om tot creatieve en to the point oplossingen te komen.