Online webshop starten? Wat niemand je vertelt.

Wanneer de winkelverkopen het even niet meer doen is de eerste gedachte een online webshop te  beginnen.

Online webshop starten

Met de lockdown en de pandemie komen veel mensen er achter dat ze geen back-up plan hebben voor hun huidige business model. En nu?

  • Moet ik nu een webshop beginnen?
  • ​Online verkopen gaan als een speer
  • ​Winkels worden met corona in de lucht vermeden. En wat als dit nog een keer gebeurt?

Er wordt ieder jaar meer online gekocht, bijna iedereen koopt zo langzaam spullen op een online platform of in een webshop.
Hoe profiteer je daarvan mee?

Linkedin staat vol met experts die daar wel een handje mee kunnen helpen. Maar waar begin je? Wat heeft zin? En wat heeft vooral geen zin?

 

Er zijn namelijk een aantal dingen die niemand je vertelt als je een webshop begint.

Neem deze veel gemaakte fouten:

online webshop beginnen?

  • Je gaat ervan uit dat klanten je webshop wel zullen vinden
  • Je hebt te weinig budget voor marketing
  • Gebrek aan geduld
  • Je valt niet op/spreekt niet aan
  • Geen tijd/energie voor “the extra mile” en geen eigen merk
  • Je overschat je conversieratio
  • Een zwakke user experience
  • Je website ziet er niet betrouwbaar uit
  • Geen budget voor personeel
  • Geen geoliede logistiek/inpakmachine
  • Je gaat ervan uit dat klanten je webshop wel zullen vindenJuist nu komen er veel nieuwe webshops bij. Al deze nieuwe webshops vechten om de aandacht van dezelfde mensen. De kans dat iemand jouw webshop vindt en dan ook nog eens een aankoop doet, is heel erg klein. Het is een foute aanname dat met het lanceren van jouw nieuwe webshop de klanten meteen in de rij staan.
  • Je hebt te weinig budget voor marketingVoor het maken van een nieuwe webshop komen er kosten op je af: de technische uitwerking, misschien meer voorraad, rekken, verpakkingsmateriaal, … maar zonder een marketingbudget is het roepen in de woestijn.

    Marketing is een must en marketing kost geld. Of het nu via Facebook, Google Adwords, Linkedin of lokaal in de krant is, bezoekers komen niet vanzelf en hoe meer geld je in marketing kan stoppen, hoe sneller je webshop gaat lopen en gevonden wordt. Een aantal gratis acties opzetten met weinig middelen kan natuurlijk, maar als je echt veel mensen wil bereikenis er geen andere optie dan jouw bezoekers inkopen. Betalen voor bezoekers is de enige snelle en zekere manier om bezoekers naar je webshop te leiden.

  • Gebrek aan geduld

    Standaard voor een nieuwe webshop is een periode van 2 jaar om een stevige basis te genereren op het internet waarop de shop loopt en gevonden wordt. Schiet dus niet meteen in de panier als de webshop geen succes is na 6 maand. Doe een eerste evaluatie na 2 jaar hard werken! Niet na 6 maanden. Wel belangrijk is dat je een positieve opgaande lijn in jouw statistieken en verkopen ziet. Bekijk van maand tot maand of er een opgaande lijn te zien is. Deze kan fluctueren. Maar als het ineens totaal in inzakt moet je onderzoeken waar het vandaan komt. Maar geef het niet meteen op. Het echte succes komt pas na een hele tijd hard werken.

  • Je valt niet op/ of spreekt niet aan

    Hoe meer concurrentie er is, hoe belangrijker het wordt om je te onderscheiden van de rest. Richt je op een niche, schrijf een duidelijk plan en communiceer jouw verhaal en jouw visie waarom jij anders bent. Probeer van klanten volgers te maken.

  • Geen tijd/energie voor “the extra mile” en geen eigen merk

    Een webshop runnen kost heel veel tijd. In de beginperiode heb je nog energie om eventueel te bloggen en hier en daar wat extra te doen aan het posten van content. Maar wanneer de bestellingen komen en klanten tevreden gehouden moeten worden zijn de extra’s vaak snel te veel moeite. Waar moet je aan denken bij “the extra mile”?

    • Blogposts en artikels die niet direct op verkoop gericht zijn maar op advies
    • Originele social media berichten
    • Video content, how to video’s
    • Productdemo’s,
    • Een wekelijkse nieuwsbrief met interessante inhoud
    • Werk aan je merk

    Geloof me, met deze zaken maken het verschil. Waarom? Niemand heeft de energie om die al die extra’s die niet direct iets opbrengen te doen. Dát maakt het verschil en doet net dat iets extra voor jouw shop.

    Als webshop moet je voortdurend aan je eigen merk of branding werken, zorg dat mensen je ten eerste kennen en ten tweede onthouden! Succesvolle webshops zoals Zalando, Bol en Coolblue zijn op zich sterke merken, dat is waar je binnen jouw niche ook naar moet streven!

  • Je overschat je conversieratio“
    Als ik 200 bezoekers per dag op mijn website heb zal ik minimaal 20 bestellingen per dag hebben!” Deze vlieger gaat helaas niet op. Als webshop zonder naamsbekendheid en vertrouwensband met klanten moet je je conversieratio niet overschatten. Realistisch is 1 à 2% conversie. Dus als er 100 bezoekers op je webshop komen gaan er waarschijnlijk 99 weer weg zonder iets te kopen. Houd hier rekening mee als je een webshop opzet.
  • Een zwakke user experience

    De teksten bij producten moeten geschreven zijn alsof ze uit de mond van de beste verkoper komen. Net als in de winkel tijdens het kan ik u helpen? Maar dan vooraf en volledig overtuigend uitgeschreven.

    Als bezoekers hulp nodig hebben moeten ze hulp kunnen inroepen. Werp geen drempels op tijdens het bestelproces, want iedere wrijving zorgt voor een lagere conversie. De user experience gaat ook verder dan de website, de user experience begint al bij het eerste contact. Dat kan een advertentie zijn, een resultaat in een zoekmachine of gewoon iemand die jouw webshop aanraadt.Dit stopt ook niet na de koopknop op de website. De levering en het openen van het pakketje en de klantenservice dragen mogelijk nog maanden na het bezoek aan de website bij aan de user experience. Zorg dat dit totaalplaatje klopt!

  • Je website ziet er niet betrouwbaar uit

    Ook een low budget webshop kan succes hebben. Maar wel op 1 voorwaarde: De webshop moet vertrouwen uitstralen en er goed uitzien. Alles moet op elkaar afgestemd zijn, goede foto’s en goede teksten. En alles moet met gemak te vinden zijn. Zorg voor goede betaal en levercondities en een plek waar men terecht kan als er problemen zijn

  • Geen budget voor personeel
    Wanneer je webshop begint te draaien en je wilt groeien moet er ruimte en budget zijn voor (extra) personeel. Als je zelf dagen bezig bent het verwerken van leveringen en het inpakken van pakketjes heb je geen tijd voor de strategische kant van je webshop. Zorg dat er genoeg marge is om taken uit te besteden aan personeel.Fulfillment kan ook een optie zijn. Bij fulfillment besteed je het voorraad houden en het inpakken uit aan een magazijn. Zo kun jij je concentreren op de marketing en het verbeteren van de webshop.
  • Geen geoliede logistiek/inpakmachine
    Het maken van pakketten is arbeidsintensief en kost veel tijd. Als je webshop volume begint te draaien, wordt het maken van pakketten een belangrijk proces. Iedere minuut telt. Pakketten moeten op tijd klaar zijn en worden vervoerd. Zorg daarom dat er een (kosten) effectief inpaksysteem is dat er voor zorgt dat je behalve snelheid ook genoeg marge overhoudt. Wie het meeste kan spenderen aan marketing, heeft de meeste kans op succes.

Meet online zichtbaarheidWat moet je dan wel doen? Waar moet je op letten?

1 Meet je online zichtbaarheid.

2 Geen website en geen webshop? Denk na over platformen zoals Bol, Marktplaats en Amazon.

3 Kosten en tijdinvestering.

4 Meet en optimaliseer.

 

1 meet je online zichtbaarheid.

Heb je al een website met bezoekers dan kun je hierop een webshop zetten. Het is wel zaak om eerst checken of je al online bezoekers hebt, waar deze vandaan komen en wat ze bij je zoeken.

Zodra je dat weet kun je een webshop implementeren in de bestaande website en daar rekening mee houden. Goede manieren om uit te vinden wat jouw online zichtbaarheid is zijn: Google search console, Google analytics, Bing webmastertools, Ubersuggest, enzovoort. Er zijn genoeg gratis tools om te zien waar je al op gevonden wordt.

2 Geen website en geen webshop? Denk na over platformen zoals Bol, Marktplaats en Amazon.

Als je geen website of/ en webshop hebt, of een slechte website is het uitwijken naar online verkoop platformen een optie.

Bol.com en Amazon bieden mogelijkheden om rechtstreeks jouw producten aan te bieden binnen het platform, dit zonder dat je een eigen webshop hebt. Dit brengt natuurlijk wel risico’s en kosten met zich mee.

  • Je bent afhankelijk van de regels van het platform
  • Het is vrij voor andere concurrentie die net zo makkelijk zelf kunnen verkopen
  • Het platform kan ook rechtstreeks met jou concurreren, marges staan onder druk door hoge provisies
  • Als je vertrekt van het platform ben je alles wat opgebouwd is aan vertrouwen en data kwijt
  • Het platform heeft alle data over jouw producten en kan daar op inspelen

Andere mogelijkheden zijn wel een eigen webshop openen met eigen producten en vervolgens je aan te sluiten bij vergelijkers zoals beslist.nl, vergelijk.nl en kieskeurig.nl. Hier is het wel belangrijk de marges goed in de gaten te houden, omdat je vaak per klik betaalt.

Een laatste mogelijkheid is veilingsites zoals Marktplaats, Ebay en Catawiki. Afhankelijk van de veilingsite is het mogelijk om direct op de veilingsite of via een link naar de website te verkopen. Deze sites werken vaak met een provisie van de verkoop.

3 Kosten en tijdinvestering:

Online zichtbaarheid kost veel geld en kan op 2 manieren, zie het als kopen en huren van iets. (Als je dingen zelf doet kost het veel tijd.)

Kopen, je betaalt en langzaam krijg je meer fundament op het internet en een betere website die organisch gevonden wordt. Als je ermee stopt blijft het resultaat bestaan. Denk hierbij aan zoekmachine optimalisatie (SEO) en linkbuilding.

Huren, je adverteert online, als je ermee stopt, ben je meteen weer onzichtbaar. Afhankelijk wat je verkoopt kunnen deze kosten flink oplopen, zoals het overbieden van concurrentie die ook adverteert. Denk hierbij aan Google advertenties, Facebook advertenties,  etc.

Tijdinvestering.

Een webshop vergt onderhoud, structuur en vooral veel content. Een andere bijkomstigheid, waar klanten in de winkel zelf de producten zoeken en naar de kassa komen, moet jij dit zoeken, verpakken en op weg brengen naar de klant oftewel versturen. Nog maar te zwijgen dat het invoeren van een product in een webshop tijd kost. 10-60 minuten afhankelijk hoe uitgebreid en goed je het wilt doen. Een schap vullen duurt nog geen 3 minuten.

Of, je huurt een fullfillment bedrijf in die dit voor je doet, dit brengt dan weer extra kosten met zich mee.

4 Meet en verbeter.

Gezien het feit je geen direct contact hebt met de klant moet je ze overtuigen met tekst, video’s en afbeeldingen.  In een winkel is dit veel directer en eenvoudiger. Kan ik u helpen? En je beantwoord vragen. In een webshop ken je de vragen niet en moet je vooraf bedenken wat jouw klant zoekt en wil van het product: Wat levert het product voor de klant op? En waarom moet deze het bij jou kopen?

Als dit staat ga je meten of het werkt, kijkt waar mensen uitstappen op welke pagina’s en waar ze afspringen in het verkoop proces. Daar ga je dan A-B testen (verschillende versies proberen van de pagina, zodat het beter en duidelijker wordt voor je klanten). Zo wordt het proces langzaam verbeterd en haal je meer rendement uit je shop. Dit optimalisatie proces kun je ook toepassen op de advertenties.

Bezint eer gij begint.

Een online webshop beginnen als reactie is in de meeste gevallen geen goed idee als je snel verkopen wilt genereren om verloren omzet op te vangen. Er komt veel meer bij kijken dan alleen een shop opzetten en jouw producten er in te zetten. Overweeg eerder te verkopen via succesvolle portals zoals boven beschreven dan het bouwen van een webshop.

Als je al een webshop hebt en je merkt dat ze je nu plotseling wel vinden en bij je kopen realiseer je dan dat dit tijdelijk is als je hier niets mee doet.

De oorzaken zijn simpel: Of, het is overal uitverkocht en jij hebt nog voorraad. Of ze willen de deur niet uit en kopen het online waar ze dit normaal niet zouden doen.

Zodra het weer business als usual is vallen mensen weer terug in hun oude patroon. Gaan ze weer kopen bij de shops die ze voorheen al kenden, of op de manier zoals ze dat eerder deden.

Er zijn heel veel dingen die je zelf kunt doen om het proces binnen de webshop te verbeteren.zelfverzekerd

  • Kijk naar de verzendkosten (daar zijn veel mensen  soort van allergisch voor)
  • Kijk naar je levertijden (hoe lang duurt het voor mensen het hebben)
  • Werk aan betrouwbaarheid (voorwaarden, aansluiten bij belangenvereniging)
  • Geef goede informatie. (zeg waar het voor dient, waarom ze juist dit product moeten hebben)
  • Maak het bestellen makkelijk (zorg voor minder stappen en minder drempels die mensen afschrikken)
  • Wees duidelijk over alles (zorg dat alle informatie over verzending, retouren en dergelijke makkelijk te vinden is)

Buiten de webshop kun je juist nu meer adverteren, content schrijven en linken verzamelen die wijzen naar jouw shop.

Uiteraard kun je ook een strategische zet doen door toch een webshop op te zetten, verkoopplatformen te koppelen en een solide verkoopkanaal op te zetten voor het geval er een tweede corona virus langskomt. Op de lange termijn zal je dit helpen.

Heeft u nog vragen?

Neemt u vrijblijvend contact met ons op.