Data en toepassing
Data is niet meer weg te denken in deze wereld. Zoveel merken mediakanalen en touchpoints die communiceren met interne & externe klanten. Ikwilrustindetent helpt u door de cijfers en data jungle om structuur aan te brengen om vervolgens proactief en snel te kunnen beslissen.
Onze Data & Intelligence experts staan voor u klaar.
Wij helpen u met…
Structuur aan te brengen in de cijfer- en datajungle om vervolgens proactief en snel te kunnen beslissen.
Meer weten over Ik wil Rust in de Tent voor uw bedrijf?
Wat is data?
Welke soorten data kun je onderscheiden?
Sinds het internet bestaat en vrijwel elk bedrijf een website heeft, wordt er onderscheid gemaakt tussen offline en online data.
Offline Data
Voorbeelden van offline data die worden verzameld door bedrijven zijn onder andere:
- Factuurgegevens van klanten, bijgehouden in een Excel bestand.
- Het aantal zakelijke kilometers die de werknemers hebben gereden.
- De tijd die een gemiddelde bezoeker heeft besteed in een museum, geregistreerd via toegangspoortjes.
- De gemiddelde orderwaarde van een kledingzaak, geregistreerd door het kassasysteem.
Online Data
Voorbeelden van online data die worden verzameld door bedrijven zijn onder andere:
- Het aantal klikken op een advertentie op Facebook of Google.
- Het aantal keren dat een bezoeker dezelfde website heeft bezocht.
- Het percentage unieke gebruikers wat een aankoop heeft gedaan op een website.
- De mate waarin elk specifiek marketingkanaal heeft bijgedragen aan een verkooptransactie.
Concreet
Door online databronnen te koppelen met offline databronnen, kunt u inzicht krijgen in de klantreis. Een klant komt namelijk altijd via meerdere contactpunten in aanraking met uw bedrijf of merk. Denk aan winkelbezoeken, (online)advertenties, via mond-tot-mondreclame en social media. Elk contactmoment heeft invloed op de klantervaring.
Wij helpen met:
Business intelligence
Market intelligence
Marketing intelligence
Sales intelligence
Data visualisatie
Dashboarding
Data analytics
Journey visualisatie
Research & insights
Installatie schermen voor visualisatie op welke afdeling
Wij maken gebruik van:
PowerBI
Datastudio
Tableau
Datalakes
Datawarehousing
Excels
Wij geloven in:
Data democratie
Eigen verantwoordelijkheid
Iedere afdeling hun eigen data visualisatie op schermen op elke device
Iedere afdeling hun eigen KPI’s / Doelen
Veel gestelde vragen
Welk bedrijven gebruiken big data?
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat big data-analyse gebruikt om klantenbinding te stimuleren, is Coca-Cola. In 2015 wist Coca-Cola haar datastrategie te versterken door een digitaal geleid loyaliteitsprogramma op te bouwen
Hoe gebruiken bedrijven data?
Data gestuurde Bedrijven gebruiken data om:
- Nieuwe klanten te vinden
- Klantbehoud te verhogen
- Klantenservice te verbeteren
- Marketinginspanningen beter te beheren
- Interactie met sociale media bij te houden
- Verkooptrends te voorspellen
Waarom is data belangrijk voor een organisatie?
Big data-analyse helpt efficiënt om operaties effectiever te maken. Dit helpt vervolgens bij het verbeteren van de winst van het bedrijf. Big data-analysetools zoals Hadoop helpen bij het verlagen van opslagkosten. Wat de efficiëntie van het bedrijf nog meer verhoogt.
Wat zijn de voordelen van big data?
Voordelen van het gebruik van Big Data Analytics:
- Identificatie van de hoofdoorzaken van storingen en problemen in realtime
- Volledig inzicht in het potentieel van datagestuurde marketing
- Klantenaanbiedingen genereren op basis van hun koopgedrag
- Klantbetrokkenheid verbeteren en klantloyaliteit vergroten
- Risicoportefeuilles worden snel opnieuw geëvalueerd
Hoe gebruikt Amazon big data om de prestaties te verbeteren?
Het gepatenteerde anticiperende verzendmodel van Amazon gebruikt big data om de producten te voorspellen die u waarschijnlijk zult kopen, wanneer u ze kunt kopen en waar u de producten mogelijk nodig heeft. Amazon gebruikt deze voorspellende analyses om de verkoop van producten en winstmarges te verhogen, terwijl de levertijd en algemene kosten worden verlaagd.
Hoe gebruiken bedrijven data om beslissingen te nemen?
Hierbij is de volgende vraag relevant: Wat is gegevensgestuurde besluitvorming?
Data driven decision making (DDDM) is een proces waarbij gegevens worden verzameld op basis van meetbare doelen of KPI’s. Patronen en feiten uit deze inzichten worden geanalyseerd en gebruikt om strategieën en activiteiten te ontwikkelen die het bedrijf ten goede komen op meerdere gebieden.
Wij geloven in het herkennen van uw eigen organisatietype.
Wij onderscheiden er 4. Welke is herkenbaar?
Cheeta
Uw organisatie is in staat om snel te reageren. Uw heeft al een aantal stappen gezet met digitale transformatie. U ziet dat u snel kunt reageren en kunt inspelen op veranderingen. U heeft wel moeite om op lange termijn te kunnen inspelen. Er zijn nog stappen te zetten op de digitale transformatie vlakken zodat u ook op de lange termijn zo wendbaar bent.
Kameleon
Uw organisatie is in staat om aan te passen aan veranderingen. Een aantal stappen zijn gezet in digitale transformatie waardoor u in staat bent om te veranderen. Maar er zijn meer stappen nodig.
Vogelbekdier
Uw organisatie is in staat om aan te passen aan veranderingen maar verliest onderweg focus. Uw organisatie heeft veel ideeën en initiatieven sommige ontwikkeld maar die behoeven wel focus. Uw organisatie wordt geholpen door de juiste stappen te zetten in de juiste richting. Zo krijgt uw focus en de digitale transformatie impact.
Dodo
Er is weinig tot geen digitalisering. Uw organisatie heeft (nog) digitale transformatie toegepast. Uw organisatie heeft dringend behoefte aan digitalisering om de concurrentie voor te blijven en op lange termijn bestaansrecht te hebben.
Eerst één van onze scans proberen?
Gebruik onze tools om een inschatting te maken of inzicht te krijgen in uw huidige situatie
Heeft u nog vragen?
Neemt u vrijblijvend contact met ons op.