SEO tips 2021 voor jouw website

Bekijk de verzamelde SEO tips.

SEO tips 2021

SEO is niet iets wat je even aan of uit zet. Het is een proces dat continu veranderd.

Als je begint met optimaliseren voor zoekmachines is de eerste vraag altijd: “Wat komen mensen zoeken op die zoekmachine?”

De tweede logische vervolgvraag is dan: “Waarom moeten ze bij jou zijn voor het resultaat?”

Met dat als insteek volgt hier een lijst met SEO tips voor 2021 waar jij mee aan de slag kunt. Check maandelijks voor updates en aanvullingen.

 

Power in your hand

De eerste set SEO tips 2021

1-31 Één voor elke dag in januari.

 

Tip 1:Eerste woorden:

Eerste woorden zijn altijd de belangrijke woorden. Als jij jouw merknaam in jouw paginatitel zet, zou het in de regel na de beschrijving van de paginainhoud moeten komen. Jouw keywords voor die pagina zet je vooraan.

Tip 2: SEO op Seizoenen:

Als je iedereen wilt overtreffen voor seizoenstermen, zoiets als “beste voorjaarsfietsendeals 2021”, bewaar het dan elk jaar op dezelfde URL (bijvoorbeeld beste-voorjaarsfietsendeals) en pas elk jaar gewoon in de inhoud aan (jaartal). Als je toch de oude inhoud wilt houden, verplaats dat dan naar een nieuwe URL (bijvoorbeeld beste-voorjaarsfietsendeals-2017). Dit kan uiteraard ook voor pasen, kerst, moederdag, enzovoort.

Tip 3: SEO is meer dan een blogje schrijven:

“Wij gaan per week 2 blogs van 500 woorden maken.” Seo is meer dan alleen een blog schrijven van 500 woorden, zonder achterligende strategie is het zonde van de tijd en geld.

Tip 4: Javascript wordt anders geindexeerd:

Als iemand je vertelt dat Googlebot Javascript kan verwerken tijdens het crawlen, hebben ze het mis! Het indexeren van Javascript gebeurt veel later (soms weken later) en kan leiden tot grote indexeringsproblemen voor client-side gerenderde websites met betrekking tot indexatie. Meer weten over het crawlen van Googlebots op met Javascript?: https://developers.google.com/search/docs/guides/javascript-seo-basics

Tip 5: Mobile First:

Google’s “mobile-first” index betekent dat ze kijken naar je site alsof ze die op een smartphone bekijken. Dit betekent dat als je een “mobiele versie” van je site hebt die minder of andere inhoud weergeeft dan jouw desktopversie, het onwaarschijnlijk is dat die inhoud nog wordt gevonden. Meer informatie over mobile-first indexering vindt je op: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing

Tip 6: Locaties pushen:

Gebruik nooit automatische Geo-IP-omleiding om gebruikers naar verschillende locatieversies van jouw website te pushen. Het is verwarrend voor zoekmachines, geeft een slechte gebruikerservaring en kan ook nog illegaal zijn onder de huidige EU-wetgeving. Meer info over internationalisering: https://support.google.com/webmasters/answer/182192?hl=en

Tip 7: Gebruikers linken:

Niemand kan jou vertellen op welk specifiek zoekwoord een bepaalde gebruiker gezocht heeft op Google die vervolgens op jouw site via organische zoeken landde, ongeacht wat sommige tools ook beweren wat ze kunnen doen.

Tip 8: Nieuwe inhoud van pagina’s:

Het verversen van pagina’s door het toevoegen van nieuwe inhoud met als doel goed te blijven ranken is een mythe: het is niet universeel van toepassing. Sommige thema’s vragen verversing (zoals tijdgelrelateerde thema’s), anderen niet. Voeg geen nieuwe inhoud toe om het alleen maar nieuw te laten zijn.

Tip 9: Interne links:

De woorden die je gebruikt op interne links (ankertekst) zijn enorm belangrijk. Links naar interne pagina’s met de termen die jij wilt laten ranken (- het kan belangrijker zijn dan inhoud op die pagina)! Conclusie van een recent experiment: Zelfs een pagina, waar een zoekwoord niet in de inhoud, noch in de metatitel staat, maar is gekoppeld aan een gecrawld anker, kan gemakkelijk hoger ranken in de zoekresultaten dan een pagina die dit zoekwoord wel bevat, maar niet is gekoppeld aan het zoekwoord. Meer info over dat onderzoek op: https://searchengineland.com/heres-what-happened-when-i-followed-googlebot-for-3-months-308674

Tip 10: URL versies:

Elke URL-versie telt als een andere pagina voor een zoekmachine. Bijvoorbeeld: Als zowel www- als niet-www-versies toegankelijk zijn, telt Google deze als verschillende pagina’s. In gevallen waarin de inhoud identiek en toegankelijk is via verschillende URL’s, moet je hier wat aan doen zoals permanente 301-omleidingen gebruiken (voor de ongewenste versie).

Tip 11: Https or not to https?:

Zelfs als je geen e-commerce website bent of informatie verzamelt, moeten alle pagina’s binnen de site https niet http zijn. Het is goed voor bescherming van privacy van jouw bezoekers en voor Google telt het als een positieve rankingsfactor.

Tip 12: No index in robots.txt:

In tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd, het toevoegen van pagina’s aan robots.txt geen garantie dat ze niet geïndexeerd worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er een link op een andere pagina staat naar die pagina die uitgesloten is in de robots.txt. Als je wilt voorkomen dat een pagina echt niet wordt geïndexeerd, moet je de noindex-tag op de pagina zelf gebruiken. Meer info van Google op noindex:  https://support.google.com/webmasters/answer/93710?hl=en

Tip 13: Keyword tag:

Google negeert volledig de keyword meta tag en doet dit al jaren. Verspil je tijd dus niet met het schrijven van lijsten met zoekwoorden in jouw CMS om beter te ranken!

Tip 14: Metatag als call to action:

Jouw metabeschrijving verbetert niet direct hoe goed uw pagina scoort in Google. Het heeft wel invloed op hoeveel mensen zich geroepen voelen om op jouw resultaat te klikken, dus focus je daarop, gebruik overtuiging en call to actions in jouw meta omschrijvingen.

Tip 15: Subdomein of submap:

Google claimt subdomeinen en submappen hetzelfde te behandelen met betrekking tot ranken. Er zijn een aantal interessante uitdagingen met subdomeinen te herkennen, met sites zoals wordpress.com waar een subdomein inhoud kan hosten waar het domein “niet verantwoordelijk voor is” (bijvoorbeeld blogs van willekeurige mensen). Sommige SEO’s hebben voorbeelden genoemd waar zij geloven dat subfolders beter ranken dan subdomeinen. Het is in ieder geval de moeite waard je af te vragen of jouw website echt een subdomein nodig heeft en wat de (mogelijke) voordelen zijn.

Tip 16: Lengte van je blog:

Langere content scoort niet per se beter. Sommige studies kunnen hierop wijzen, maar als je kijkt naar de brongegevens, is het gewoon omdat die inhoud veel beter is (en er is een hogere kans dat je voor langere inhoud een grotere inspanning leveren moet). Op het internet is geen tekort aan content kwantiteit – er is een tekort aan kwaliteit. Beantwoord vragen en intenties zo snel mogelijk, dan ga dan in detail indien nodig.

Tip 17: Content is meer dan tekst:

Content betekent niet alleen tekst! Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden en een video zegt nog meer. Google ‘leert’ wat voor soort content het beste vragen beantwoordt en geeft je goede aanwijzingen over wat voor soort content je moet maken door te kijken wat er al rankt op jouw zoekterm bijvoorbeeld “Hoe repareer ik een fiets”. Bedenk daarbij dat je ook kunt ranken met afbeeldingen en video’s.

Tip 18: Heb je al Google Search Console?:

Terug naar de basis. Als je geen Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) account hebt, registreer je dan meteen. Het geeft je (op termijn) een schat aan informatie die rechtstreeks van Google komt over jouw website, waarschuwen voor problemen, sancties, hacks en geven je informatie over rankings en zoekwoorden die voor jouw site worden weergegeven.

Tip 19: wat ziet de Googlebot?:

Je kunt gratis browserextensies downloaden, zoals User-agent Switcher voor Chrome  waarmee jij jouw kunt identificeren als Googlebot voor de websites die je bezoekt. Het is echt interessant om te zien hoe sommige websites jou een verschilende ervaring bieden wanneer ze denken dat je Google bent. Het is ook echt handig voor het blootleggen van wat er gaande is als je een “Deze site kan worden gehackt waarschuwing” krijgt. Het is heel gebruikelijk voor gehackte websites “normaal” getoont te worden voor een gewone gebruiker, maar als ze detecteren Google een bezoek aan de site maakt, zullen ze veel gehackte inhoud en links tonen die gunstig zijn voor de hacker(sites)!

Tip 20: Auteursrecht:

Concurrenten die jouw content kopiëren? Een van de vele dingen die je kunt doen is een auteursrechtschending rechtstreeks bij Google indienen. Dit kan de content van jouw concurrent uit de zoekresultaten verwijderen. Hier is de link om dit te doen: https://www.google.com/webmasters/tools/dmca-notice?pli=1  N.B. Er zijn gevolgen voor valse DMCA mededelingen.

Tip 21: AB-test en SEO:

Als je AB-tests met verschillende paginaontwerpen doet op live URL’s, gebruik dan canonical tags, zodat je zoekmachines niet in verwarring brengt met duplicate content terwijl de test live is.

Tip 22: Disavow tool:

Er is bijna geen geval wat voorkomt waarin je (of jouw marketing-bureau) de Google Disavow Tool zou moeten gebruiken. Je doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Deze tool is alleen voor het ontkennen van links als je een handmatige boete hebt gehad of specifiek als je weet dat blackhat / betaalde links zijn gebruikt en je wilt ze proactief verwijderen. In 99% van de gevallen, zal je ‘spammy’ links moeten laten voor wat het is – als Google denkt dat ze spammy zijn zullen deze gewoon genegeerd worden. Focus jouw inspanningen op het creëren van goede links in plaats van te proberen de zoekmachine te manipuleren.

Tip 23: Verplaatsen van je website:

Als jij jouw website (volledig of gedeeltelijk) verplaatst, gebruikt dan niet HET gereedschap URL’s verwijderen in Google Search Console voor de oude website (locaties). Het zal je niet helpen sneller de site te verplaatsen. Het heeft alleen invloed op wat zichtbaar is in de zoekmachine, zodat het je op korte termijn aleen minder zichtbaar maakt.

Tip 24: Veranderingen op websites monitoren:

Wil je veranderingen bijhouden van websites? Zoals bijvoorbeeld richtilijnen van Google? Dan kun je een service, zoals Visual Ping, gebruiken om automatisch veranderingen te controleren en een e-mail te ontvangen wanneer er iets is veranderd. Je kunt dit ook toepassen om concurrentie te monitoren.

Tip 25: Zoekoperators?:

Probeer de zoekoperators van Google eens om aanvullende informatie over jouw website te krijgen. Zoals bijvoorbeeld een zoekopdracht met: site:jouwdomein.nl en Google zal je laten zien hoeveel resultaten van jouw website het heeft geïndexeerd en zal ze grofweg in volgorde van belangrijkheid laten zien. Je kunt dit ook gebruiken om te zien welke specifieke pagina Google voor een specifiek zoekwoord heeft geindexeerd door het uitvoeren van de zoekopdracht: site: jouwdomein.nl trefwoord. Het is niet 100% nauwkeurig en kan varieëren. De enige manier om zeker te zijn is om Google Search Console te checken, maar deze methode werkt voor een check op concurrenten of sites waar je geen toegang tot hun search console hebt. Zoeken op jouw website met een keyword is een check om te kijken of jouw (en welke) pagina’s geindexeerd zijn voor dat keyword.

Tip 26: Redirect bij voorkeur in de htaccess:

Als u moet redirecten, doe dat dan bij voorkeur niet op “databaseniveau” – zoals in de backend van jouw CMS. Jouw site zal sneller zijn als je de redirects “prominenter plaatst”, zoals in de htaccess (bestand in de root van je website). Snellere sites zijn goed voor gebruikers en ranken beter.

Tip 27: Themabestanden uitsluiten vna indexering:

Het is een veel voorkomende fout om robots.txt te gebruiken om toegang tot de CSS / themabestanden van jouw website te blokkeren. U moet Google toegang geven tot deze bestanden, zodat het jouw site nauwkeurig kan renderen (weergeven) en een beter beeld van de inhoud kan krijgen.

Tip 28: Snelcheck op verschillende SEO pointers:

“Ubersuggest” is een leuke, gratis manier om zoekvolumes, zoekwaarde en suggesties te vinden voor elke zoekopdrachten en websites. Ik gebruik het zelf van tijd tot tijd om snel wat info te krijgen en het geeft je een goede indicatie voor een groot aantal SEO gerelateerde zaken.

Tip 29: Content verstoppen achter popups:

Pop-ups en interstitials (een webpagina die vóór of na een verwachte inhoudspagina wordt weergegeven, vaak om advertenties weer te geven of om de leeftijd van de gebruiker te bevestigen) ergeren over het algemeen gebruikers, jou ook, toch? Sinds januari 2017 heeft Google specifiek verklaard dat websites die inhoud met popups verstoppen vergelijkbaar waarschijnlijk slechter zullen ranken. Hier zijn enkele voorbeelden van Google van dingen om te vermijden: https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html

Tip 30: Waar gaat het allemaal langs?:

Met Ayima Redirect Path Chrome plugin kun je live bekijken welke redirects (JS/301/302 etc) er zijn en als je krijgt de paden te zien. Je kunt het hier krijgen (chrome): https://chrome.google.com/webstore/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll?hl=en

Tip 31: To slash or not to slash?:

Als jouuw webpagina URL’s werken zowel met als zonder een trailing slash (/), zoekmachines zal denken dat je twee identieke kopieën van uw website online. Jij moet kiezen of je een sleep slash wilt of niet en of je permanente 301-omleidingen tussen elke schuine streep wilt instellen. Als je dit niet doet, kan dit ertoe leiden dat de ‘twee’ pagina’s tegen elkaar concurreren in de SERPs (duplicate content) en slechter scoren dan één pagina.

Core Values Index

Check elke maand voor updates, lees en maak betere SEO geoptimaliseerde pagina’s voor jouw website.

  1. Je wordt op termijn beter gevonden.
  2. Jouw pagina wordt logischer en toegankelijker voor zoekmachines.

Wat zijn de kernwaarden van de Builder, Merchant, Innovator en de Banker? Wat is de rol die zij spelen?

Foto door George Morina via Pexels

Heeft u nog vragen?

Neemt u vrijblijvend contact met ons op.