3 redenen om meteen data te gaan gebruiken.

Gebruik uw data.  Juist nu! Begin er direct mee.

Data en  kostenbesparingen op nieuwe producten en diensten

Waarom is het inzetten van data zo belangrijk?

In tijden van nieuwe markten met nieuwe spelregels bepaalt het gebruik van data het succes om die nieuwe markten en spelregels naar je eigen hand te zetten. Zo gaat u van een rode oceaan naar een blauwe oceaan. Dan heeft u niet langer last van de problemen die een rode oceaan met zich mee brengt en bent u bezig met het vergroten van uw marktaandeel in de blauwe oceaan. Welke voordelen het inzetten van data met zich mee brengen leest u in deze blog.

 

Drie redenen om data in te zetten in uw voordeel:

  1. ​Kostenbesparing
  2. Sneller, om zo betere beslissingen te nemen
  3. Potentieel beter benutten

Om alle voordelen volledig te benutten kan de data die u genereert helpen om inzichten bloot te leggen en relaties aan te tonen die eerder onzichtbaar bleven.

Laten we elk van deze drie redenen nader bekijken.

1: Kostenbesparing

Big Data-technologiën zoals Hadoop en cloud-gebaseerde analytics zorgen voor substantiële kostenbesparingen. Een vergelijking tussen Data-technologie en traditionele architecturen is echter lastig te maken, omdat er verschil is in functionaliteit.

Een prijsvergelijking kan wél de orde van grote van de verbetering illustreren. Vrijwel iedereen past Big Data-technologie als aanvulling  toe op bestaande architecturen te , maar niet om ze te vervangen. Waar in het verleden bedrijven data verwerken en opslaan in bijvoorbeeld datawarehouse, gebruiken bedrijven  nu Hadoop-clusters (opensourcesoftware voor dataopslag en gebruik)en verplaatsen zij data nu naar speciaal ingerichte data warehouses voor analytische applicaties zoals Powerbi / tableau / microstrategy / sas. Bedrijven als Citi, Wells Fargo en USAA werken allemaal aan grote Hadoop-projecten naast hun bestaande storage en verwerkingscapaciteiten voor analytics. Hoewel de lange termijn positie van deze technologiën in een zakelijke architectuur niet duidelijk is, is het zeer waarschijnlijk dat deze permanent een belangrijke rol gaan spelen bij het beheren van Big Data.

2: Sneller, om zo betere beslissingen te nemen

Analytics heeft zich altijd mede gericht op het verbeteren van de snelheid van het nemen van beslissingen. Big Data zal dat niet veranderen. Grote organisaties zoeken juist met Big Data naar mogelijkheden om sneller, betere beslissingen te kunnen nemen en slagen hier ook in. Gedreven door de snelheid van Hadoop en in-memory analytics, hadden verschillende bedrijven het specifieke doel om het beslissingsproces te versnellen.

Neem Caesars, een casinobedrijf dat al sinds langere tijd analytics toepast. Zij omarmen Big Data om sneller beslissingen te kunnen nemen. Het bedrijf heeft data over zijn klanten uit het Total Rewards loyalty-programma, online clickgedrag en real-time informatie over de spelletjes op gokmachines. Het gebruikte al deze databronnen om klanten beter te begrijpen, maar het was moeilijk om dit real-time te integreren en daarop direct actie te ondernemen.

Caesars ontdekte dat als een klant uit zijn loyalty-programma geen geluk had achter de gokmachine, het waarschijnlijk was dat deze nooit meer terugkomt. Maar als Caesars bijvoorbeeld een coupon voor een gratis maaltijd aanbiedt op het moment dat de klant nog achter de gokmachine zit, deze eerder geneigd zal zijn later terug te komen. Het belangrijkst is om de noodzakelijke analyse real-time uit te kunnen voeren en het aanbod te presenteren voordat de klant afhaakt. Om dit te realiseren heeft Caesars gekozen Hadoop-clusters en commerciële analytics software in te zetten. Ook heeft het data scientists toegevoegd aan zijn analytics team.

Nu is Ceasars in staat om real-time te beslissen en aan te passen waardoor zijn in staat zijn geweest hun doel te bereiken.
Sommige bedrijven zijn meer gericht op het maken van betere beslissingen door nieuwe databronnen te analyseren. Zo past verzekeraar United Healthcare ‘natural language processing’ tools toe om klanttevredenheid beter te begrijpen en te weten zij wanneer ze moeten ingrijpen om dit te verbeteren. Het begint met het omzetten van gesprekken uit het klant contact center naar tekst en daarin naar indicaties te zoeken die aangeven dat een klant ontevreden is. United Healthcare ontdekte dat text analysis grote waarde kan leveren in het geven van voorspellende informatie met betrekking tot het klantverloop.

Misschien wel de meest interessante toepassing van Big Data analyics is het creëren van nieuwe producten en diensten voor klanten. Online bedrijven doen dit al tien jaar, maar je ziet dit nu ook bij offline organisaties. GE bijvoorbeeld heeft een aanzienlijke investering gedaan in nieuwe servicemodellen voor zijn industriële producten met behulp van big data analytics.
Verizon Wireless kijkt ook naar het ontwikkelen van nieuwe dienstverlening gebaseerd op de grote hoeveelheid data die wordt gegenereerd door mobiele apparaten. Vanuit een aparte business unit ‘Precision Market Insights verkoopt Verizon informatie over hoe vaak gebruikers van mobiele telefoons op bepaalde locaties zijn en wat hun achtergrond is. Voor NBA basketbalteam de Phoenix Suns biedt Verizon Precision Market Insights informatie over waar mensen die de wedstrijden bezoeken wonen, welk percentage van hen van buiten de stad komt en hoe vaak men een bezoek aan een basketbalwedstrijd combineert met een bezoek aan een fast food-vestiging. Zulke inzichten zijn vanzelfsprekend van belang voor het inzetten van gerichte advertenties en promoties.

3: Potentieel benutten

De genoemde voorbeelden geven aan de Big Data-analytics projecten waarde opleveren. Er zijn uiteraard nog steeds zaken die verder ontwikkeld moeten worden, maar de tijd dat de waarde van Big Data in twijfel werd getrokken, is voorbij. Deze bedrijven, en velen met hen, hebben laten zien dat zij succesvol Big Data kunnen analyseren om kostenbesparingen te realiseren, sneller en betere beslissingen te nemen en zelfs nieuw aanbod voor klanten te ontwikkelen. Het is duidelijk dat het Big Data- tijdperk grote kansen oplevert.

De Oplossing voor data implementatie op een verantwoorde manier:

Door data te koppelen en in te richten, te visualiseren en erop te acteren is uw organisaties zeer veel wendbaarder. IkwilRustindeTent helpt u bij het opzetten, implementeren en visualiseren van uw data. Wij trainen en helpen uw organisatie data gedreven te beslissen. Wij creëren zo meer structuur en grip op uw kosten, uitgaven en  de “zwevende omzet” die in de meeste gevallen ongrijpbaar is.
Ons advies: wacht niet te lang om dit potentieel te benutten!

 

Big Data

Heeft u nog vragen?

Neemt u vrijblijvend contact met ons op.