Persoonlijke groei met de Core Values Index™
Persoonlijke groei is het proces waarbij een persoon zichzelf herkent en zichzelf voortdurend ontwikkelt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.
Persoonlijke groei is een belangrijk onderdeel van iemands groei, volwassenheid, succes en geluk.
De Core Values Index™ is een mooi instrument om je inzicht te geven in jouw onveranderlijke natuur.
Dit is voor iedereen persoonlijk, voor iedereen een andere weg dit hij of zij neemt. Immers het uitgangspunt, de basis waarvan je start, is voor iedereen anders.
Het mooie van persoonlijke groei is dat de mogelijkheden eindeloos zijn – je kunt zoveel leren als je wilt in je vakgebied. En terwijl je blijft groeien, begeef je je op een buitengewoon en zinvol pad in het leven.
Maar hoe weet je nou of je er klaar voor bent? Of je het echt wilt? Simpel, dat voel je aan. Je hebt het gevoel dat er iets niet klopt, dat je jezelf niet bent.
Voor persoonlijke groei is het nooit te laat, ook al heb je het nog nooit onderzocht. Dan is dit absoluut een goed moment om te beginnen!
Wat is het proces van persoonlijke groei en ontwikkeling?
Er is geen universele strategie voor persoonlijke groei en ontwikkeling, aangezien elk persoon een individu is met zijn eigen startpunt.
Elk pad naar persoonlijke groei en ontwikkeling is de levensreis van het individu. Het is aan jou om te beslissen welk pad jij bewandelt en waar dat pad naartoe leidt. Er zijn echter wel instrumenten die jou op jouw reis zullen helpen.
Hoe is de situatie nu?
Heb jij jouw goede en slechte gewoonten al in kaart gebracht.
Wat is je favoriete staat?
Wat wil je verbeteren en waarom wil je dat verbeteren?
Wat moet je doen? Wat heb je nodig?
Zoek de kennis en ervaring die je nodig hebt om dichter bij je ideale zelf te komen. Jij kunt de middelen vinden om je te helpen jouw ideale staat te bereiken. De CVI™ kan je daarbij helpen.
Het volgen van de Core Values Index™ kan tal van persoonlijke voordelen opleveren: Het geeft je inzicht in jezelf en anderen, verbeterde communicatie, het vinden van wegen naar meer geluk en het verkrijgen van een staat van ikigai en flow.
De Core Values Index™ is niet alleen voor het werk, hoe het jouw leven kan veranderen
Persoonlijke groei kan jou op alle gebieden van jouw leven helpen. Bijvoorbeeld in je werk. Het kan de manier veranderen waarop jij over uw werk denkt en jouw kansen om vooruit te komen vergroten.
Persoonlijke groei kan je helpen emotioneel en psychologisch te groeien om een meer liefdevol, medelevend en positief persoon te worden. Het dient ook als een gids om je te helpen fouten en slechte gewoontes op te merken, te corrigeren en te veranderen.
Er zijn veel technieken in de markt om je te helpen groeien, waaronder creatieve visualisatie, repetitieve spraak, het ontwikkelen van een positieve mindset en meditatie. Persoonlijke ontwikkeling gaat ook vaak gepaard met counseling, coaching en lezen.
Een heel eenvoudige en gunstige manier om persoonlijk te groeien, is door met een onbevooroordeeld en open perspectief naar je acties en je leven te kijken. Hierdoor weet u wat u en uw leven moeten doen. De CVI™ geeft je dit inzicht.
Het is een relatieve nieuwkomer op de markt tussen alle persoonlijkheidstesten is de Core Values Index™, het is de beste psychometrische beoordeling die momenteel beschikbaar is. Het heeft de hoogste herhalingsbetrouwbaarheidsclassificatie van allemaal, 97,7%. Dit betekent dat als je de CVI™ vandaag volgt en over twee of zelfs vijf jaar later, jouw scores minder dan 3% zullen verschillen. Geen enkele andere beoordeling komt zelfs, maar in de buurt.
De aanname dat de CVI™ alleen te gebruiken is voor zakelijke doeleinden is niet correct. Feitelijk gezien geeft het zeker net zoveel of misschien wel meer voordelen het ook op persoonlijk vlak in te zetten.
Begrijp jezelf en ga voor persoonlijke groei.
In de kern beschrijft het CVI™ het DNA van je persoonlijkheid, je menselijke besturingssysteem zo te zeggen. Het doet dit op een manier die jou in staat stelt te begrijpen wat je gelukkig maakt. Dit is van groot belang, want door te doen waar je van houdt, vind je echte voldoening en vreugde in het leven. Op die manier kun je je op een natuurlijke manier ontwikkelen.
Jouw CVI™-rapport beschrijft jouw persoonlijkheid op basis van verhoudingen van vier kernwaarde-energieën of persoonlijkheidstypen: De Builder , Merchant , Innovator en Banker. Deze persoonlijkheidstypen worden weergegeven met elk een score van 0 (geen) tot 36 (maximum). Het is jouw specifieke verhouding van kernwaarde-energieën die jou uniek maken.
Een belangrijk punt dat je over de CVI™ leert, de wereld door de bril van jouw eigen persoonlijkheid en kernwaardenprofiel te zien. Dit weerspiegelt en vormt jouw percepties en verwachtingen van hoe je de wereld en iedereen daarin functioneert ziet.
Door meer te leren over je eigen perspectief en de manier waarop anderen de wereld zien, zul je het vermogen krijgen om je een weg te banen door relaties en uitdagingen met meer gemak en effectiviteit. Zowel persoonlijk als ook op het werk.
Persoonlijkheidstypes
Het CVI™-rapport gaat verder dan de afgezaagde uitspraken van “Je bent creatief” of “Je bent logisch”. Het biedt onschatbare bron aan informatie over het soort activiteiten en processen waar jij het gelukkigst van wordt.
Één van de kernwaarde-energieën is bijvoorbeeld de Innovator. Degenen die de hoogste score hebben in de Innovator-kernwaarde energie, hangen hun alles op aan wijsheid . Problemen oplossen en de bron van wijsheid in de ruimte zijn, dat is wat hen het gelukkigst maakt.
Een andere kernwaarde-energie heet Builder . Degenen met de hoogste score in de Builder-energie houden ervan om dingen voor elkaar te krijgen. Ze vinden hun grootste geluk om dingen vooruit te helpen, resultaten te boeken en te handelen door middel van krachtige prestaties.
Het lezen van jouw rapport helpt je om jezelf op een veel dieper niveau te begrijpen dan enige andere beoordeling of louter persoonlijkheidstest ooit zou kunnen.
Door te leren waaruit het DNA van je persoonlijkheid bestaat, leer je wat jou gelukkig maakt.
Het begrijpen van anderen
Het eerste dat je doe na het nemen van de CVI™ is het lezen van jouw uitgebreide rapport zodat jij jezelf begrijpt. Een ander aspect van het rapport is het begrijpen van anderen.
Wanneer je leert over de vier kernwaarde-energieën en hoe je hun aanwezigheid in anderen kunt herkennen, profiteer je onmiddellijk van het vermogen om te begrijpen wat mensen motiveert.
Als iemands hoogste score bijvoorbeeld Banker is, weet je meteen dat ze kennis en gerechtigheid boven alles waarderen. Ze proberen te ‘weten’ en laten anderen zich zorgen maken over actie en probleemoplossing.
Als je de CVI™ bestudeert, leer je hoe je de waarschijnlijke energieprofielen met kernwaarden bij anderen kunt identificeren. Dit geeft je onmiddellijk de mogelijkheid om op een dieper, zinvoller en constructiever niveau met mensen om te gaan. Jij gaat hun taal spreken.
Wat is de sleutel tot succes? Waar komt het vandaan?
Heb je ooit geprobeerd te slagen in iets dat je niet leuk vond? Het is niet gemakkelijk en uw kans op succes neemt dramatisch af als iets niet overeenkomt met uw kernpersoonlijkheid. Je voelt dit als ongemakkelijk, het past niet bij je.
Persoonlijk succes en mislukking vloeien voort uit respectievelijk afstemming of verkeerde afstemming met jouw natuur, het DNA van jouw persoonlijkheid.
Als je een logisch persoon bent die probeert succes te behalen in een creatieve bezigheid, kun je net zo goed proberen water naar de zee te brengen.
Wanneer jij de CVI™ doet en de basisprincipes leert van hoe jij emotioneel bedraad bent, kun je het soort activiteiten en inspanningen identificeren die jou het meeste geluk zullen brengen. Het zullen deze bezigheden zijn waarbij je een natuurlijke voorsprong krijgt op succes, omdat de reis vreugdevol en energiek zal aanvoelen, niet onbevredigend aanvoelen in zijn saaiheid en zinloosheid.
Klinkt dit logisch? Hoor je wat ik zeg?
Als je jezelf eenmaal begrijpt en anderen beter kunt doorgronden, verbetert het jouw vermogen om effectief te communiceren enorm. Als jij bijvoorbeeld spreekt met iemand wiens primaire kernwaarde energie Builder is, weet je al dat zij de voorkeur geven aan een beknopte, resultaatgerichte communicatiestijl. Je zou de onderwerpen tot een minimum beperken, langdradige discussies of geneste zijbalken vermijden en snel ter zake komen.
Bankiers snakken naar kennis. Ze zullen communicatie – vooral in schriftelijke vorm – die grondig en gedetailleerd is, waarderen. Bloemrijke analyses vol betekenis die moet worden geïnterpreteerd, zullen hen irriteren. Noem de feiten, alle feiten en alleen de feiten en jij zult een bankier aanspreken in zijn taal en hem gelukkig maken.
Merchants daarentegen hebben alles te maken met intuïtieve menselijke verbindingen. Ze kunnen subtiliteit en nuance beter lezen dan wie ook. Probeer nooit tegen een handelaar te liegen! Ze brengen en ontvangen informatie op een plezierige manier door middel van verhalen.
Zodra jij dergelijke tips en trucs leert om de kernwaarde-energieën van anderen te identificeren en te begrijpen, zul je een drastische verbetering zien in jouw vermogen om effectief te communiceren.
Klinkt dit logisch? Hoor je wat ik zeg?
Als je jezelf eenmaal begrijpt en anderen beter kunt doorgronden, verbetert het jouw vermogen om effectief te communiceren enorm. Als jij bijvoorbeeld spreekt met iemand wiens primaire kernwaarde energie Builder is, weet je al dat zij de voorkeur geven aan een beknopte, resultaatgerichte communicatiestijl. Je zou de onderwerpen tot een minimum beperken, langdradige discussies of geneste zijbalken vermijden en snel ter zake komen.
Bankiers snakken naar kennis. Ze zullen communicatie – vooral in schriftelijke vorm – die grondig en gedetailleerd is, waarderen. Bloemrijke analyses vol betekenis die moet worden geïnterpreteerd, zullen hen irriteren. Noem de feiten, alle feiten en alleen de feiten en jij zult een bankier aanspreken in zijn taal en hem gelukkig maken.
Merchants daarentegen hebben alles te maken met intuïtieve menselijke verbindingen. Ze kunnen subtiliteit en nuance beter lezen dan wie ook. Probeer nooit tegen een handelaar te liegen! Ze brengen en ontvangen informatie op een plezierige manier door middel van verhalen.
Zodra jij dergelijke tips en trucs leert om de kernwaarde-energieën van anderen te identificeren en te begrijpen, zul je een drastische verbetering zien in jouw vermogen om effectief te communiceren.
Ikigai en de State of Flow
De Japanners hebben een concept genaamd ikigai dat grofweg in het vertaalt als ‘reden van bestaan’. Het kan grafisch worden weergegeven als een vierlobbig Venn-diagram met waar je van houdt, waar je goed in bent, waar je voor betaald kunt worden en wat de wereld nodig heeft, alles overlappend in passie, missie, beroep en roeping met een staat van ikigai in het midden.
Psycholoog Mihály Csíkszentmihályi beschrijft Flow als een staat van volledige onderdompeling in een activiteit: “Volledig betrokken zijn bij een activiteit omwille van zichzelf. Het ego valt weg. De tijd vliegt. Elke actie, beweging en gedachte volgt onvermijdelijk uit de vorige, zoals jazz spelen. Je hele wezen is erbij betrokken en je gebruikt je vaardigheden tot het uiterste. “
Als jij echt jouw kernzelf kent en leert hoe je bedraad bent, kunt je de activiteiten en bezigheden identificeren, zowel persoonlijk als professioneel, die jou het grootste geluk zullen brengen.
Je kunt je ikigai vinden, je reden van bestaan, waarom je in de ochtend uit je bed komt, en geleidelijk activiteiten ondernemen die je in een staat van flow brengen.
Kan dit allemaal van jou zijn na het afleggen van de psychometrische beoordeling van de Core Values Index™?
Ja! Dat kan.
Wat zijn de kernwaarden van de Builder, Merchant, Innovator en de Banker? Wat is de rol die zij spelen?
[lwptoc title=”Inhoud persoonlijke groei” labelShow=”tonen” labelHide=”verbergen”]
Een machtspositie: Een blik op de kernwaarden van Builders
In het spectrum van kernwaarde-energieën zijn builders de besluitvormers, de doeners, de macht in de ruimte. Ze hebben niet het geduld om zich met tijdrovende feiten bezig te houden voordat ze aan de slag gaan, en hun vreugde zit in het afronden van dingen.
Een van de belangrijkste aspecten van Builder-energie is intuïtie. In plaats van te vertrouwen op een schat aan informatie die moet worden verzameld en geanalyseerd, zal de builder snel een samenvatting van de situatie absorberen en intuïtief actie ondernemen. In feite vinden builders grote hoeveelheden informatie vaak saai en zelfs walgelijk. Geef ze gewoon een lijst van meest opvallende punten en ze zullen die bal pakken en hem snel over het veld verplaatsen. Dit soort energie is erg handig in een team om vooruitgang te boeken, vooral wanneer er veel besluiteloze en perfectionistische innovators zijn die dingen tegenhouden en constant op zoek zijn naar de perfecte oplossing voor een probleem. Builders leven met de volgende stelling: “Een goed plan vandaag is beter dan een perfect plan morgen.”
Builders geven het goede voorbeeld.
Hun stijl is om onmiddellijk actie te ondernemen en de persoonlijke energie toe te passen om het gewenste resultaat te bereiken. Het is niet ongebruikelijk dat ze all-in gaan om hun doelen te bereiken. Vanwege dit resultaatgerichte karakter hebben ze de neiging om meer machtsposities in hun carrière te verwerven dan mensen met andere primaire kernwaarde-energieën.
Omdat bouwers zo gefocust kunnen zijn op het bereiken van hun doel, kunnen ze de middelen om het te bereiken soms als minder belangrijk beschouwen dan het doel zelf. “Resultaatgericht” is de meest efficiënte manier om hun aanpak te omschrijven, in tegenstelling tot de “procesgerichte” methodologie van een Banker.
Intuïtie en vertrouwen is een kenmerk van de energie van de Builder.
Builders vinden instinctief een pad voorwaarts en volgen die moedig. Hierdoor is het voor hen vanzelfsprekend om te weten wat er daarna moet gebeuren.
Builders houden niet van situaties waarin ze de inspanning niet rechtstreeks kunnen beïnvloeden of leiden. Groepsdiscussies met veel planning kunnen hen snel vervelen. De communicatiestijl is direct en zakelijk met weinig ruimte voor nuance of ijdele beleefdheden. Dit kan uitdagingen opleveren wanneer de builder probeert te navigeren op kantoorpolitiek of situaties die evenwichtige diplomatie vereisen.
Builders kunnen vertrouwen op de probleemoplossende vaardigheden van innovators en het verzamelen van informatie door bankers, maar als het tijd is om een beslissing te nemen en dingen in beweging te krijgen, springen builders erin om het te laten gebeuren. Omgekeerd kunnen builders zich vervelen of ongeïnteresseerd raken in het besteden van hun energie als de voordelen en resultaten van hun acties niet duidelijk zijn.
Builders hebben alles te maken met intuïtieve kracht, dus als ze zich bedreigd voelen, is hun ego-gebaseerde reactie om intimidatie te gebruiken om degenen die hen uitdagen te overweldigen.
Het leven is een feest: Een blik op de kernwaarden van Merchants
Merchants leven om te verbinden met anderen en waarderen relaties boven alles. In feite komt het niet voor dat een merchant blij wordt van taken die hij geïsoleerd in zijn eentje uitvoert.
Als je optimisme over jouw team nodig hebt, voeg dan een merchant toe. Hun vermogen om eindeloze kansen te zien en vervolgens dat optimisme onder anderen te verspreiden, schenkt hen grote vreugde. Door hun hoge emotionele intelligentie (EQ) zijn ze hiervoor uitstekend in staat. Door hun optimisme zijn ze ook meer bereid om risico’s te nemen dan degenen met andere kernwaarden. In feite heeft een handelaar vaak maar 30% van de beschikbare informatie nodig voordat hij actie onderneemt, iets waar innovators en bankiers voor terugdeinzen en nerveus van worden.
Merchants zijn goed als leiders omdat mensen het leuk vinden om met hen samen te werken.
Merchants zijn echt geweldige leiders. Ze zijn van nature in staat anderen te inspireren en te motiveren met hun enthousiasme en optimisme. Hun hoge emotionele intelligentie geeft hen een gevoel van intuïtie over de emoties van anderen, en ze zijn beter in staat hun eigen negatieve reacties te beheersen doordat ze zich bewust zijn van hun emoties. Een volwassen Merchant is ook bedreven in het accepteren en geven van eerlijke feedback of kritiek.
Merchants zijn ook geweldige teamspelers door andere kernwaarde-energieën te versterken. Ze helpen bankers kansen en mogelijkheden te zien waar deze normaal gesproken een blinde vlek hebben. Ze helpen innovators gefocust en betrokken te blijven wanneer ze anders zouden stagneren of zich zouden vervelen. En ze helpen builders door gretig een gevoel van teamgemeenschap aan te wakkeren door het opbouwen van relaties en communicatie.
In tijden van stress en angst, of wanneer ze zich bedreigd of onbemind voelen, kunnen Merchants zich angstig voelen en relaties en reputaties manipuleren, waardoor de overtreder een vijand van het kwaad wordt en onachtzaam wordt. Ze bouwen nieuwe relaties op met degenen die hen kunnen steunen en met hun emotionele oorzaak, waardoor de positie van degenen die hen beledigen, wordt verspreid of verzwakt.
De oplossing vinden: Een blik op de kernwaarden van Innovators
In het geval van Innovators zegt de naam alles. Ze houden ervan problemen op te lossen. Ze hebben een analytische geest die altijd op zoek is naar een betere manier om dingen te doen. Ze vinden het zo leuk om problemen op te lossen dat ze vaak met meerdere oplossingen komen en moeite hebben met slechts één oplossing. Dit kan de actiegerichte builders in het team frustreren.
Builders kunnen de oplossingen van een innovator gebruiken en omzetten in bruikbare vooruitgang, waardoor een krachtig team ontstaat dat resultaten boekt. Innovators vertrouwen vaak op Merchants om hun oplossingen aan anderen over te brengen. Ze kunnen ook vertrouwen op Bankers om informatie te verzamelen en te organiseren.
Innovators behalen het grootste succes door samen te werken en af te stemmen met teamleden die sterk zijn in de andere kernwaarden.
Bij het werken in een team proberen innovators de onderliggende en verborgen motivatie van anderen te begrijpen. Hun katalysatorwaarde is mededogen, waardoor ze vaak ruimdenkender zijn dan anderen. Ze maken zich zelfs vaak zorgen dat ze niet ruimdenkend genoeg zijn. Dit kan een negatieve invloed hebben op hun wijsheid en vermogen om problemen op te lossen. Innovators zijn ook erg geduldig vanwege deze eigenschappen. Niemand is vaardiger dan de Innovator in het bespreken van concurrerende meningen en standpunten terwijl hij beleefd blijft. In tegenstelling tot de to-the-point Builders, genieten innovators ervan om hun opvattingen vorm te geven en te verfijnen door middel van discussies met anderen.
Het zelfrespect en het gevoel van werkgeluk van een innovator hangt af van de omvang, complexiteit en het belang van de problemen die ze oplossen. Niets kan een innovator sneller vervelen dan taken toegewezen krijgen die hij als onbelangrijk of onnodig beschouwt, behalve wanneer hij helemaal geen problemen heeft om op te lossen.
Wanneer innovators zich gefrustreerd of in een hoek gedreven voelen, reageren zij door vragen te stellen die ondervragend of zelfs beschuldigend kunnen zijn. Ondanks hun wijsheid en gevoel voor mededogen kunnen innovators in de war raken door de verbale conflictstrategieën van Builders of Merchants.
Het antwoord kennen: Een blik op de kernwaarden van Bankers
Bij Bankers draait alles om kennis. Het verwerven, behouden en verspreiden van kennis is wat een banker drijft, het is waar ze hun vreugde vinden. Ze zijn gedreven om het wat, hoe en waarom van dingen te begrijpen.
Bankers bekijken de situaties om hen heen door de ogen van gerechtigheid. Hierdoor beoordelen ze risico’s op andere manieren dan andere kernwaarden. Ze zijn over het algemeen voorzichtiger en kunnen soms zelfs risico’s zien waar anderen dat niet doen als ze lang genoeg kijken. Dit is een waardevolle energie om te hebben in teamomgevingen waar de gevolgen van een mislukking groot kunnen zijn. Bij het plannen van een operatie met een hoog risico, is het erg belangrijk om een bankier in uw team te hebben om de lijst samen te stellen en deze tweemaal te controleren.
Onderwijs en het vergaren van kennis is van cruciaal belang voor een banker. Ze proberen alle feiten over een situatie te achterhalen en in zich op te nemen voordat ze voorzichtig een handelwijze aanbevelen. Het is moeilijk voor een banker om een beslissing te nemen of actie te ondernemen zonder eerst alle relevante gegevens te kunnen bekijken. Ze zijn ook terughoudend om hun kennis met anderen te delen in een situatie die volgens hen onrechtvaardig is. Behoud van kennis is voor Bankiers net zo belangrijk als het verwerven ervan.
Informatie en kennis zijn wat belangrijk is voor bankers, dus als ze zich gefrustreerd of bedreigd voelen, is hun negatieve conflictstrategie hun toevlucht te nemen tot een afzijdig oordeel over degenen die volgens hen hun waardevolle kennis niet waardig zijn. Ze vermijden conflicten en trekken zich terug om op een passief-agressieve manier hun politieke allianties te herstellen. Ze kunnen feiten gebruiken om degenen die hen uitdagen in diskrediet te brengen.
Taylor Protocols Var Coach:
Als Innovator / Merchant ben ik een echte probleemoplosser. Geen probleem is te groot om aan te pakken. Dit helpt mij als VAR Consultant enorm om situaties helder te analyseren en elk probleem in de kiem te smoren.
Een unieke manier van denken is volgens mij key om tot creatieve en to the point oplossingen te komen.