Wordt effectiever
en productiever
met de CVI™.
De CVI is geen tool die je alleen gebruikt als entertainment, of om te doen, je weet het en dat was het. Nee, het is veel meer dan dat!
Jouw kernwaarden zijn hardnekkig en altijd aanwezig, je kunt ze niet even aan of uitzetten.
De kernwaarden die je in jouw jonge jaren hebt ontwikkeld vormen jouw identiteit. Of je dat nou leuk vindt of niet. De consequentie hiervan is dat als je te ver van jouw kernwaarden afdrijft er iets gaat knagen aan je. Je voelt een leegte, er klopt iets niet.
Betekent dit dan dat je vast zit in een vast patroon? Tja het is maar net hoe je ernaar kijkt.
In mijn opinie is het antwoord nee. Jij bent nog steeds in controle over jezelf en jouw keuzes zijn de jouwe en van jou alleen.
Het laat zich zo uitleggen: Als je keuzes maakt en in controle bent met wie je bent en hoe jouw persoonlijke besturingssyteem opereert, ben je een gelukkiger mens. De Core Values Index kan je mee helpen:
De Core Values Index™ heeft toepassingen die je onmiddellijk in jouw eigen wereld kunt inzetten. Zij geven een onmiddellijke en substantiële positieve impact in jouw professionele en persoonlijke leven.
Het is leuk dat je werkgever dit soort beoordelingen gebruikt om een grondiger begrip van potentiële kandidaten voor die of die positie te krijgen. Maar jij als individu kunt het gebruiken om jouw leerproces en carrière in kaart te brengen, communicatie en relaties met anderen te verbeteren. Of gewoon jezelf beter begrijpen. Gebruik het om productiever en slimmer te worden.
In dit artikel beschrijven we de 10 beste manieren hoe jij jouw CVI-profiel kunt gebruiken om effectiever en productiever te worden in het dagelijks leven.
Maximaliseer jouw productiviteit:
1. Ken je sterke punten.
Bijvoorbeeld: Als jij lol hebt in het verzamelen en delen van kennis, zoek dan taken en activiteiten die gebruik maken van die kracht. Als je een natuurlijke leider bent, zoek dan posities waar je het beste uit de verf komt door anderen te motiveren en te leiden.
2. Ken je beperkingen.
Verspil geen tijd en energie aan zaken die niet binnen jouw kernwaarden passen. Als je creatief bent, verspil dan geen tijd aan logische taken die voor jou ongrijpbaar zijn.
3. Effectief delegeren.
Wanneer jij precies weet wat jouw beperkingen zijn, steun dan op degenen die lol hebben en goed zijn in het werk dat niet bij jou past. Geef ze de informatie die ze nodig hebben, dan stap terug en kijk hoe zij de klus voor je klaren.
4. Word een gelukkiger mens.
Door het vaststellen waar je energie van krijgt en waarvan niet, wat je de meeste vreugde brengt in wat je zal jouw productiviteit stijgen. Door het vinden van jouw geluk, vindt je effectiviteit. Je wordt dus gelukkiger als je doet waar je enrgie van krijgt.
5. Begrijp jezelf.
Door het nemen van de CVI en het lezen van jouw uitgebreide rapport, krijgt je inzicht in jouw kernwaarden zoals je die nog niet eerder had. Je zult aha momenten hebben bij het lezen van jouw verslag en momenten dat je denkt: “Dat heb ik nooit van mezelf geweten.” Je zult ook momenten hebben waarop je bepaalde aspecten van jouw persoonlijkheid bevestigt krijgt. Dingen die je altijd vermoedde, maar nooit bevestigd hebt gekregen.
6. Begrijp anderen.
Het nemen van de CVI helpt je niet alleen jezelf te begrijpen. Het kan je ook helpen om te leren hoe andere mensen zijn bedraad. Zo kun je dingen vanuit hun perspectief leren bekijken en uitvinden waar zij gelukkig van worden. Het stelt je in staat om jouw omgeving te lezen geeft je een duidelijk voordeel bij het werken in een team, anderen delegeren en een meer productieve bijdrage leveren aan dingen die belangrijks zijn.
7. Leer hoe je het beste leert.
Op basis van hoe je van nature in elkaar steekt, is er een methode of leerstijl die het meest efficiënt voor jou is. Door efficiënter te kunnen leren, bespaart je niet alleen tijd en hoofdpijn, maar word je ook productiever met jouw nieuwe kennis en vaardigheden. Zorg ook dat anderen zien hou jouw leerstijl aan het systeem bijdraagt.
8. Voltooi de CVI Ladder.
Met het werkblad Cvi Ladder, opgenomen als onderdeel van jouw uitgebreide CVI, identificeren we wat rondom jouw persoonlijke DNA ligt. Welke gebieden van jouw persoonlijkheid nauw aansluiten bij jouw dagelijkse bezigheden en die dat niet doen.
Identificeer waar jouw uitdagingen liggen. De CVI ladder is een van onze krachtigste en meest nuttige tools om inzicht te krijgen welke taken efficiënt wordt ingezet en waar jij jouw tijd verspilt, allemaal op basis van jouw specifieke psychometrische profiel.
9. Zoek het systeem dat voor jou werkt.
Er zijn vele manieren om dingen gedaan te krijgen. Er zijn letterlijk honderden zo niet duizenden boeken geschreven die je vertellen hoe je dingen moet doen, hoe je taken moet vervullen, bijhouden en voltooien. Je kunt er bijna een bibliotheek mee vullen. Uiteindelijk moet je zelf het systeem vinden dat het beste voor jou werkt. Begrijpen hoe je van nature bent is de eerste en belangrijkste stap.
Sommige mensen zijn goed in het starten van taken, maar hebben hulp nodig bij het voltooien ervan. Anderen willen niets liever dan “gedaan” op hun to-do lijst zetten, maar kunnen niet goed profiteren van een efficiëntere aanpak om de klus te klaren. Identificeer jouw persoonlijkheid en vindt een systeem dat het meest effectief voor jou werkt.
10. Ga langzaam om sprongen te maken.
Sommige mensen willen meteen een duik nemen in het diepe en zoeken naar een onmiddelijke voltooiing of oplossing. Hoewel dit kan aansluiten bij jouw natuurlijke neigingen, betekent dit niet altijd dat je dan ook productiever bent. Elke keer dat je een stap terug moet doen en iets opnieuw moet beginnen, heb je tijd en efficiëntie verloren.
Beginnen met een taak of project zonder duidelijk idee van wat het succes ervan is, of op de zaken vooruitlopen en geloven dat je alle tools en vaardigheden die nodig zijn om de klus te klaren, zullen leiden tot frustratie, gemiste deadlines, of nodeloze inspanningen. Het gezegde: ” De meeste tijd wordt versleten met het passen en meten.” is hier echt van toepassing. Voor sommigen kan dit voelen als verspilde tijd. Planning is een vaardigheid en een houding, die niet iedereen beheerst.
Delegeer werk dat niet bij je past.
Benut de persoonlijke vreugde van anderen in het plannen van het werk, gebruik je eigen vaardigheden door het opzetten van het plan en leg de uitvoering bij anderen neer.
Als alternatief, als plannen niet je ding is, heb je twee keuzes:
Of…. leren hoe je effectief dat deel van je persoonlijkheid activeert voor de activiteit, of anderen betrekken in het plan om dit op koers te houden en ervoor te zorgen dat er niets aan het toeval overgelaten wordt.
Jouw uitgebreide CVI-rapport bevat alle inzichten die specifiek voor jouw psychometrische profiel zijn zodat je meer richting krijgt aan dingen en productiever kunt worden.
Wat zijn de kernwaarden van de Builder, Merchant, Innovator en de Banker? Wat is de rol die zij spelen?
De Core Values Index ™ onderscheid 4 hoofdtypes, de Builder, Merchant, Innovator en de Banker. Welke is voor jou herkenbaar?
Builder
De kernwaarde van een bouwer is kracht. Het zijn leiders die in staat zijn om doelen en resultaten te bereiken. Dit kunnen persoonlijke doelen zijn of doelen voor het bedrijf. Ze handelen en nemen snel beslissingen. Ze zijn krachtig omdat ze hun persoonlijke energie inzetten om een positief verschil te maken en resultaten te bereiken. Ze zijn resultaatgericht. In hun communicatie zijn ze recht door zee en komen ze snel tot de essentie. Ze zoeken naar snelle en eenvoudige benaderingen die hen in staat stellen om op basis van intuïtie beslissingen te nemen en anderen tot actie aan te zetten. Hun focus ligt om resultaten neer te zetten op de korte termijn. Zij acteren omdat ze geloven dat door te acteren, er gegarandeerd een goed resultaat volgt.
Merchant
De kernwaarde van een merchant is liefde. Liefde is het koesteren van kernwaarden bij jezelf en bij anderen. Deze kernwaarde wordt ondersteund door de katalytische waarde van Waarheid. De waarheid is het vermogen om te zien hoe de dingen zijn. Merchants zoeken verbinding en naar manieren om contact te maken met andere mensen. Ze verlangen naar openheid en nabijheid met hun collega’s. Ze nemen sociale en emotionele risico’s om goede relaties op te bouwen. Merchants zijn een onweerstaanbare kracht in het bedrijfsleven. Zonder hen zouden geen zinvolle contacten worden gelegd, konden visies niet worden gerealiseerd en zouden (werknemers)relaties eronder lijden.
Innovator
De kernwaarde van een innovator is wijsheid. Wijsheid is het vermogen om te zien hoe dingen werken en weten wat je eraan kunt doen. Deze kernwaarde wordt ondersteund door de katalytische waarde van Mededogen. Mededogen is het vermogen om in situaties te blijven en te begrijpen waarom andere mensen reageren zoals ze doen. Innovators zijn probleemoplossers. Ze onderzoeken alle uitkomsten en kiezen het beste als het verstandigste antwoord. Ze maken een snelle en grondige beoordeling, prioritering en herconfiguratie van oplossingen, systemen en processen. Zonder innovators konden bedrijven niet groeien. Vernieuwers maken ontwerp en ontwerp van producten mogelijk. Ze lossen conflicten op met leveranciers, klanten en werknemers.
Banker
De kernwaarde van een banker is kennis. Kennis is het "hoe" en "waarom" van dingen. Deze kernwaarde wordt ondersteund door de katalytische waarde van Gerechtigheid. Gerechtigheid is de eerlijke en rechtvaardige manier van doen. Bankers verwerven en behouden kennis; ze bewaren, analyseren en informeren. Bankers behoeden Merchants, Builders en Innovators voor een onredelijk of onverantwoord risico. Bankers werken hard voor gerechtigheid en daarbij passend gedrag. Hun strategie is om constant feiten en kennis te vergaren en te analyseren, dus als de juiste tijd daar is, zullen ze het antwoord hebben.
Heeft u nog vragen?
Neemt u vrijblijvend contact met ons op.
Taylor Protocols Var Coach:
Als Innovator / Merchant ben ik een echte probleemoplosser. Geen probleem is te groot om aan te pakken. Dit helpt mij als VAR Consultant enorm om situaties helder te analyseren en elk probleem in de kiem te smoren.
Een unieke manier van denken is volgens mij key om tot creatieve en to the point oplossingen te komen.