De drie belangrijkste dingen die je moet weten over de Core Values Index™
Voor mensen die de Core Values Index™ (CVI™) hebben gedaan of er gewoon nieuwsgierig naar zijn, zijn hier de drie belangrijkste dingen die hierover moet weten.
De Core Values Index™ is een mooi instrument om je inzicht te geven in jouw onveranderlijke natuur.
In dit artikel behandelen we 3 zaken die je waarschijnlijk nog niet wist over de CVI™
1. Er zijn slechts vier kwadranten, maar meer dan 1,8 miljoen mogelijke combinaties.
De Core Values Index™ heeft slechts vier belangrijke persoonlijkheidstypen of ook wel kwadranten genoemd.
Hoe kan het dan mogelijk zijn mensen dan toch nauwkeurig te beschrijven?
De CVI™ is veel meer dan alleen de vier kwadranten met kernwaarde-energieën. Deze kwadranten hebben ook elk een eigen waarde.
Wanneer jij de CVI™ doet, ontvang je een reeks scores verdeeld over deze vier kwadranten.
Ze heten Builder (kracht en actie), Merchant (liefde en intuïtieve verbindingen), Innovator (wijsheid en probleemoplossing) en Banker (kennis en gerechtigheid).
De scores voor elk van deze kernwaarde-energieën zullen tussen 0 en 36 liggen, waarbij de optelsom van alle vier altijd gelijk is aan 72.
Jouw specifieke combinatie van deze vier scores maakt jouw profiel zo uniek dat deze slechts vergelijkbaar is met 3735 andere mensen op de hele planeet.
De kans is dan erg klein dat je bij de plaatselijke bakker iemand tegenkomt met exact hetzelfde profiel. Als je je opleiding, achtergrond en ervaringen daarin ook nog eens meetelt, ben je echt uniek.
2. De CVI™ is niet alleen voor werving en selectie.
Hoewel de meeste mensen tijdens het wervingsproces kennismaken met allerlei psychometrische assessments zoals Myers-Briggs, The DiSC en Strengths Finders, biedt de Core Values Index™ individuen véél meer dan alleen een geschikte sollicitant. Deze is namelijk op veel verschillende vlakken inzetbaar.
Bijvoorbeeld:
- Studenten doen de CVI™ als onderdeel van hun inspanningen op het gebied van studie en carrièreplanning. Er is gewoon geen betere manier om het juiste loopbaantraject voor een middelbare scholier te vinden dan door te leren over de sterke punten en emotionele kernwaarden door middel van de CVI™.
- Koppels gebruiken hun CVI™-profielen om zichzelf en elkaar beter te begrijpen. Heb je je ooit afgevraagd of het cliché ‘Tegenpolen trekken elkaar aan’ waar is? Het kan in het begin waar zijn, maar het leidt zelden tot geluk op de lange termijn. Als jij het CVI-profiel van jouw partner kent, krijg je een beter begrip van de ander en alles wat daarbij hoort.
- Bedrijven kunnen de CVI™ inzetten voor het optimaliseren van hun team (alle soorten teams, van afdelingen tot management teams) of het in kaart brengen van het Human Capital. Ook voor beter leiderschap binnen een bedrijf kan de CVI™ ingezet worden.
3. Jouw scores zijn belangrijk.
Er zijn meer dan 1,8 miljoen combinaties mogelijk voor de Core Values Index™. Wetende dat elke score per kwadrant kan variëren tussen 0 en 36, volgen hier enkele voorbeelden die beschrijven hoe de scores ertoe doen.
Elke score onder de 12 wordt zelden of nooit gebruikt. Als je een CVI-profiel hebt met een bankerscore van 11, heb je zelden toegang tot je bankersenergie (liefde voor kennis en rechtvaardigheidsgevoel). Betrokken zijn bij bankerachtige activiteiten zal vreemd en misschien zelfs ongemakkelijk op je overkomen. Communiceren met mensen met hoge Banker-scores zal een fiks aantal uitdagingen opleveren.
Omgekeerd worden degenen met scores in kernwaarde-energieën 25 of hoger als ‘diepgaand’ beschouwd. Als je bijvoorbeeld een Merchant-score van 27 hebt, zou je het overgrote deel van je tijd besteden aan het zien van de wereld en ermee omgaan door de bril van een Merchant.
Hoewel de scores voor elk kwadrant voor jouw kernwaarde-energieën kan variëren tussen de 0 en 36, vertegenwoordigen ze niet noodzakelijk een lineair percentage van hoeveel elk van die energieën jouw persoonlijkheid vormt. Zoals we al zeiden, is elke score onder de 12 functioneel niet aanwezig in jou, en die laat je dan ook buiten beschouwing.
Jouw combinatie van CVI-scores tussen de kwadranten heeft niet alleen invloed op hoe jij denkt en de wereld ziet, het bepaalt ook hoe jij met anderen omgaat.
Als twee mensen beiden builder / merchants zijn samen in een vergadering zitten, zullen de relatieve scores tussen deze twee personen bepalen wie het gesprek domineert.
Laten we zeggen dat Nicole een CVI-profiel heeft van 27-Builder, 26-Merchant, 15-Innovator, 4-Banker.
Haar collega, Vincent, heeft een CVI-profiel van 25-Builder, 23-Merchant, 13-Innovator, 11-Banker.
Nicole zal waarschijnlijk het gesprek leiden en Vincent zal zich instinctief onderwerpen aan haar hogere Builder-energie. Dit gebeurt hoe dan ook, ook al zouden zowel Nicole als Vincent beiden zichzelf omschrijven als Builder / Merchants.
Als vervolgens iemand met een hoge bankerscore zich bij het gesprek zou voegen, zouden Nicole en Vincent hem waarschijnlijk wat langdradig en zelfs een beetje vervelend vinden. Ze zouden ongeduldig proberen het gesprek af te breken en door te gaan met het daadwerkelijk voor elkaar krijgen van dingen (vanuit hun builder-perspectief).
De banker zou zich daarentegen afvragen waarom Nicole en Vincent niet geïnteresseerd waren in de presentatie van 18 pagina’s, compleet met bijlagen en grafieken, die hij had geschreven.
Tot slot:
De relatie tussen de 4 kwadranten en de scores die daarbij horen vertellen je dus in welke rol jij je het meest prettig voelt. Het geeft ook aan hoeveel moeite het kost om situaties vanuit een andere kernwaarde te benaderen. Met scores onder de 12 is dit zelf ronduit onnatuurlijk en zul je die bijna nooit gebruiken.
Wil je meer weten over de eigenschappen van de 4 kwadranten klik dan op de links:
Wat zijn de kernwaarden van de Builder, Merchant, Innovator en de Banker? Wat is de rol die zij spelen?
Een machtspositie: Een blik op de kernwaarden van Builders
In het spectrum van kernwaarde-energieën zijn builders de besluitvormers, de doeners, de macht in de ruimte. Ze hebben niet het geduld om zich met tijdrovende feiten bezig te houden voordat ze aan de slag gaan, en hun vreugde zit in het afronden van dingen.
Een van de belangrijkste aspecten van Builder-energie is intuïtie. In plaats van te vertrouwen op een schat aan informatie die moet worden verzameld en geanalyseerd, zal de builder snel een samenvatting van de situatie absorberen en intuïtief actie ondernemen. In feite vinden builders grote hoeveelheden informatie vaak saai en zelfs walgelijk. Geef ze gewoon een lijst van meest opvallende punten en ze zullen die bal pakken en hem snel over het veld verplaatsen. Dit soort energie is erg handig in een team om vooruitgang te boeken, vooral wanneer er veel besluiteloze en perfectionistische innovators zijn die dingen tegenhouden en constant op zoek zijn naar de perfecte oplossing voor een probleem. Builders leven met de volgende stelling: “Een goed plan vandaag is beter dan een perfect plan morgen.”
Builders geven het goede voorbeeld.
Hun stijl is om onmiddellijk actie te ondernemen en de persoonlijke energie toe te passen om het gewenste resultaat te bereiken. Het is niet ongebruikelijk dat ze all-in gaan om hun doelen te bereiken. Vanwege dit resultaatgerichte karakter hebben ze de neiging om meer machtsposities in hun carrière te verwerven dan mensen met andere primaire kernwaarde-energieën.
Omdat bouwers zo gefocust kunnen zijn op het bereiken van hun doel, kunnen ze de middelen om het te bereiken soms als minder belangrijk beschouwen dan het doel zelf. “Resultaatgericht” is de meest efficiënte manier om hun aanpak te omschrijven, in tegenstelling tot de “procesgerichte” methodologie van een Banker.
Intuïtie en vertrouwen is een kenmerk van de energie van de Builder.
Builders vinden instinctief een pad voorwaarts en volgen die moedig. Hierdoor is het voor hen vanzelfsprekend om te weten wat er daarna moet gebeuren.
Builders houden niet van situaties waarin ze de inspanning niet rechtstreeks kunnen beïnvloeden of leiden. Groepsdiscussies met veel planning kunnen hen snel vervelen. De communicatiestijl is direct en zakelijk met weinig ruimte voor nuance of ijdele beleefdheden. Dit kan uitdagingen opleveren wanneer de builder probeert te navigeren op kantoorpolitiek of situaties die evenwichtige diplomatie vereisen.
Builders kunnen vertrouwen op de probleemoplossende vaardigheden van innovators en het verzamelen van informatie door bankers, maar als het tijd is om een beslissing te nemen en dingen in beweging te krijgen, springen builders erin om het te laten gebeuren. Omgekeerd kunnen builders zich vervelen of ongeïnteresseerd raken in het besteden van hun energie als de voordelen en resultaten van hun acties niet duidelijk zijn.
Builders hebben alles te maken met intuïtieve kracht, dus als ze zich bedreigd voelen, is hun ego-gebaseerde reactie om intimidatie te gebruiken om degenen die hen uitdagen te overweldigen.
Het leven is een feest: Een blik op de kernwaarden van Merchants
Merchants leven om te verbinden met anderen en waarderen relaties boven alles. In feite komt het niet voor dat een merchant blij wordt van taken die hij geïsoleerd in zijn eentje uitvoert.
Als je optimisme over jouw team nodig hebt, voeg dan een merchant toe. Hun vermogen om eindeloze kansen te zien en vervolgens dat optimisme onder anderen te verspreiden, schenkt hen grote vreugde. Door hun hoge emotionele intelligentie (EQ) zijn ze hiervoor uitstekend in staat. Door hun optimisme zijn ze ook meer bereid om risico’s te nemen dan degenen met andere kernwaarden. In feite heeft een handelaar vaak maar 30% van de beschikbare informatie nodig voordat hij actie onderneemt, iets waar innovators en bankiers voor terugdeinzen en nerveus van worden.
Merchants zijn goed als leiders omdat mensen het leuk vinden om met hen samen te werken.
Merchants zijn echt geweldige leiders. Ze zijn van nature in staat anderen te inspireren en te motiveren met hun enthousiasme en optimisme. Hun hoge emotionele intelligentie geeft hen een gevoel van intuïtie over de emoties van anderen, en ze zijn beter in staat hun eigen negatieve reacties te beheersen doordat ze zich bewust zijn van hun emoties. Een volwassen Merchant is ook bedreven in het accepteren en geven van eerlijke feedback of kritiek.
Merchants zijn ook geweldige teamspelers door andere kernwaarde-energieën te versterken. Ze helpen bankers kansen en mogelijkheden te zien waar deze normaal gesproken een blinde vlek hebben. Ze helpen innovators gefocust en betrokken te blijven wanneer ze anders zouden stagneren of zich zouden vervelen. En ze helpen builders door gretig een gevoel van teamgemeenschap aan te wakkeren door het opbouwen van relaties en communicatie.
In tijden van stress en angst, of wanneer ze zich bedreigd of onbemind voelen, kunnen Merchants zich angstig voelen en relaties en reputaties manipuleren, waardoor de overtreder een vijand van het kwaad wordt en onachtzaam wordt. Ze bouwen nieuwe relaties op met degenen die hen kunnen steunen en met hun emotionele oorzaak, waardoor de positie van degenen die hen beledigen, wordt verspreid of verzwakt.
De oplossing vinden: Een blik op de kernwaarden van Innovators
In het geval van Innovators zegt de naam alles. Ze houden ervan problemen op te lossen. Ze hebben een analytische geest die altijd op zoek is naar een betere manier om dingen te doen. Ze vinden het zo leuk om problemen op te lossen dat ze vaak met meerdere oplossingen komen en moeite hebben met slechts één oplossing. Dit kan de actiegerichte builders in het team frustreren.
Builders kunnen de oplossingen van een innovator gebruiken en omzetten in bruikbare vooruitgang, waardoor een krachtig team ontstaat dat resultaten boekt. Innovators vertrouwen vaak op Merchants om hun oplossingen aan anderen over te brengen. Ze kunnen ook vertrouwen op Bankers om informatie te verzamelen en te organiseren.
Innovators behalen het grootste succes door samen te werken en af te stemmen met teamleden die sterk zijn in de andere kernwaarden.
Bij het werken in een team proberen innovators de onderliggende en verborgen motivatie van anderen te begrijpen. Hun katalysatorwaarde is mededogen, waardoor ze vaak ruimdenkender zijn dan anderen. Ze maken zich zelfs vaak zorgen dat ze niet ruimdenkend genoeg zijn. Dit kan een negatieve invloed hebben op hun wijsheid en vermogen om problemen op te lossen. Innovators zijn ook erg geduldig vanwege deze eigenschappen. Niemand is vaardiger dan de Innovator in het bespreken van concurrerende meningen en standpunten terwijl hij beleefd blijft. In tegenstelling tot de to-the-point Builders, genieten innovators ervan om hun opvattingen vorm te geven en te verfijnen door middel van discussies met anderen.
Het zelfrespect en het gevoel van werkgeluk van een innovator hangt af van de omvang, complexiteit en het belang van de problemen die ze oplossen. Niets kan een innovator sneller vervelen dan taken toegewezen krijgen die hij als onbelangrijk of onnodig beschouwt, behalve wanneer hij helemaal geen problemen heeft om op te lossen.
Wanneer innovators zich gefrustreerd of in een hoek gedreven voelen, reageren zij door vragen te stellen die ondervragend of zelfs beschuldigend kunnen zijn. Ondanks hun wijsheid en gevoel voor mededogen kunnen innovators in de war raken door de verbale conflictstrategieën van Builders of Merchants.
Het antwoord kennen: Een blik op de kernwaarden van Bankers
Bij Bankers draait alles om kennis. Het verwerven, behouden en verspreiden van kennis is wat een banker drijft, het is waar ze hun vreugde vinden. Ze zijn gedreven om het wat, hoe en waarom van dingen te begrijpen.
Bankers bekijken de situaties om hen heen door de ogen van gerechtigheid. Hierdoor beoordelen ze risico’s op andere manieren dan andere kernwaarden. Ze zijn over het algemeen voorzichtiger en kunnen soms zelfs risico’s zien waar anderen dat niet doen als ze lang genoeg kijken. Dit is een waardevolle energie om te hebben in teamomgevingen waar de gevolgen van een mislukking groot kunnen zijn. Bij het plannen van een operatie met een hoog risico, is het erg belangrijk om een bankier in uw team te hebben om de lijst samen te stellen en deze tweemaal te controleren.
Onderwijs en het vergaren van kennis is van cruciaal belang voor een banker. Ze proberen alle feiten over een situatie te achterhalen en in zich op te nemen voordat ze voorzichtig een handelwijze aanbevelen. Het is moeilijk voor een banker om een beslissing te nemen of actie te ondernemen zonder eerst alle relevante gegevens te kunnen bekijken. Ze zijn ook terughoudend om hun kennis met anderen te delen in een situatie die volgens hen onrechtvaardig is. Behoud van kennis is voor Bankiers net zo belangrijk als het verwerven ervan.
Informatie en kennis zijn wat belangrijk is voor bankers, dus als ze zich gefrustreerd of bedreigd voelen, is hun negatieve conflictstrategie hun toevlucht te nemen tot een afzijdig oordeel over degenen die volgens hen hun waardevolle kennis niet waardig zijn. Ze vermijden conflicten en trekken zich terug om op een passief-agressieve manier hun politieke allianties te herstellen. Ze kunnen feiten gebruiken om degenen die hen uitdagen in diskrediet te brengen.
Taylor Protocols Var Coach:
Als Innovator / Merchant ben ik een echte probleemoplosser. Geen probleem is te groot om aan te pakken. Dit helpt mij als VAR Consultant enorm om situaties helder te analyseren en elk probleem in de kiem te smoren.
Een unieke manier van denken is volgens mij key om tot creatieve en to the point oplossingen te komen.