Business Model Canvas
Hoe krijg je nou rust in de tent?
Veel bedrijven willen rust in de tent hebben maar dat is niet altijd vanzelfsprekend.
Veranderingen die komen soms aangekondigd maar ook heel vaak onaangekondigd. Dan is het cruciaal om daarop te anticiperen, maar hoe doe je dat dan?
De meeste bedrijven schieten in hun traditionele modus: ze gaan kosten verlagen, proberen marge te vergroten en willen meer verkopen. Althans dat is het plan.
We houden van actie, dus we gaan meteen aan de slag.
Breng in kaart waar aan gewerkt moet worden, de BPI-SCAN® ligt in de basis voor de aanpak binnen uw bedrijf.
Vraag de scan vandaag nog aan!
Meer weten over Ik wil Rust in de Tent voor uw bedrijf?
Met het juiste business model canvas laat u zich niet meer zo snel verrassen.
Bent u een cheeta, kameleon, vogelbekdier of een dodo?
De huidige traditionele management tools bieden vaak niet de juiste oplossingen om snel te kunnen anticiperen. Daarom bieden wij strategie en innovatie sessies aan om uw bedrijf toekomstbestendig te maken. Door middel van business design kunnen wij uw problemen veel sneller in kaart brengen, de concurrenten beter in kaart brengen, maar ook daadwerkelijk aangeven wat de klant wil. Alles is gebaseerd op feiten en onderzoek. We werken dus niet met aannames wat je maar al te vaak tegenkomt in te dikke managementrapportages.
Waarde propositie
Als één van de eerste dingen brengen wij uw huidige verdienmodel en de bedreigingen die uw onderneming ondervindt in kaart.
Vervolgens wordt uw waarde propositie van uw bedrijf in kaart gebracht samen met de bedreigingen die daarbij in ogenschouw genomen moeten worden.
Als laatste brengen wij de waarde propositie van concurrenten in kaart.
Deze waarde proposities en businessmodellen worden samen met u uitgewerkt om tot uw nieuwe en verbeterde diensten of producten te komen.
Vaststellen en toetsen
Deze proposities gaan wij toetsen met uw klanten. Omdat wij binnen 5 dagen kunnen toetsen en testen weet u eigenlijk heel snel of het geld gaat opleveren, of dat het geld gaat kosten. Daarna kunt u heel snel beslissen of je met het project doorgaat of er mee gaat stoppen. Dat noemen wij efficiëntie.
U bespaart een hele hoop tijd en gaat niet meer een jaar lang geld en tijd verbranden aan een project dat na afloop blijkt niet te kunnen renderen.
Door deze methode werken wij heel snel en efficiënt. U bespaart daardoor heel veel tijd en kosten. Maar de belangrijkste winst is dat het enthousiasme terugkeert. U gaat uw klant beter snappen waardoor uw bedrijf weer toekomstbestendiger en flexibeler kan worden.
Het hele stappenplan kunt u bekijken op de pagina: in Hoe wij werken
Concreet
Na afloop bent u in staat om beter te anticiperen in veranderingen in de markt of bij uw klanten.
U laat zich niet meer zo snel verrassen.
- Een canvas waar u op kunt bouwen
- Voor implementatie getoetst op validiteit
- Alles in kaart inclusief de concurrentie
- Unieke combinatie van verschillende methodieken en praktijkervaring
Veelgestelde vragen
Ik werk al met een businessplan. Dat is toch hetzelfde?
In een businessmodel adresseert u het verlangen van uw product of dienst bij een potentiële groep klanten, en of u het product of service kunt maken. In een businessplan geeft u aan wat uw doelstellingen zijn; bijvoorbeeld uw sales doelstellingen, hoeveel geld u aan marketing wilt besteden of het aantal draaiuren van de machine om break even te zijn.
In een businessmodel kijkt u naar uw verdienmodel en de mogelijkheden. In een businessplan naar de doelstellingen
Waarom zou ik voor het businessmodel moeten kiezen?
Juist in een businessmodel komt u erachter of uw verdienmodel toekomst bestendig is en of u nieuwe verdienmodellen kunt ontwikkelen. In het businessmodel designproces worden meer mensen betrokken en denken meer mensen mee om uiteindelijk de dienstverlening of het product te verbeteren voor uw klanten. In sommige gevallen doen klanten zelfs mee, dan creëert u een co-creatie.
Is een businessmodel designproces lang?
Nee, het is juist supersnel!. Vaak worden aannames in een businessplan verwerkt en komt u na 6, 12 of 18 maanden er achter dat iets niet werkt. Dat is zonde van uw tijd en energie. Het leidt ook vaak tot frustraties en teleurstellingen in organisaties. In het businessmodel kunt u binnen 6 tot 8 weken achterhalen of uw nieuwe product of service voet aan de grond gaat krijgen in de markt of u kunt uw bestaande business heel snel verbeteren. Mocht u tijdens verloop van het proces er achterkomen dat iets niet werkt dan kunt u ook heel snel afscheid nemen. Dat scheelt heel veel tijd en kosten is onze ervaring.
Wat is het grootste voordeel van businessmodel design?
Het grootste voordeel is de snelheid om tot een goed resultaat te komen. Dat doen we door diverse mensen erbij te betrekken om zo verschillende invalshoeken te krijgen. Omdat we visueel werken beklijft de informatie veel beter dan welke PowerPoint, Excel sheet of vuistdikke businessplan (die veel mensen nog heel snel vergeten) dan ook. U bespaart enorm op de ontwikkelkosten van uw nieuwe product of service. U werkt continu met “wat als” scenario’s zodat u veel beter om kunt gaan met veranderingen in de markt of bij de concurrent.
Waarom is visueel werken veel beter dan wat we nu doen?
Als u visueel werkt, spreekt u met ze allen uiteindelijk één taal en dat is nou precies wat vaak ontbreekt bij de directie en managers in een innovatieproces. Vraagt u maar eens aan collega’s om een auto te tekenen, wedden dat u 14 verschillende varianten gaat zien? Iedereen heeft een eigen interpretatie van een auto en zo is het ook met innovatie, verandering of omgang met data. Daarom is het hebben van een duidelijke werktaal, als het gaat om businessmodellen en innovatie, heel duidelijk voor een bedrijf.
Wij geloven in het herkennen van uw eigen organisatietype.
Wij onderscheiden er 4. Welke is herkenbaar?
Cheeta
Uw organisatie wordt getypeerd als een cheeta. Uw organisatie is zeer goed om op korte termijn succesvol te zijn. Wanneer het gaat om de lange termijn dan kan uw organisatie nog wat extra aandacht verkrijgen. Uw organisatie is tevens goed toegerust voor uw bestaande activiteiten. Maar mist de tools als het gaat om het direct kunnen toepassen van veranderingen, nieuwe toepassingen en/of innovaties. Aandacht vereisen uw productportfolio, uw recurring business, cashflow en investeringen.
Kameleon
Uw organisatie wordt getypeerd als een kameleon. Uw organisatie is namelijk in staat om te veranderen onder omstandigheden. Uw organisatie heeft het vermogen om aan te passen. Uw organisatie is in staat om innovaties en / of veranderingen te initiëren en toe te passen. Aandacht vereisen is uw recurring business, cashflow en investeringen.
Vogelbekdier
Uw organisatie wordt getypeerd als een ogelbekdier. Uw organisatie is verkeerd in een situatie die focus ontbeerd. Uw organisatie initieert en omarmt vele innovaties en nieuwe toepassingen. Aandacht vereisen meer focus op productportfolio, recurring business, cashflow en investeringen.
Dodo
Uw organisatie wordt getypeerd als een dodo. Uw organisatie is niet goed in staat veranderingen te omarmen en implementeren en is niet goed toegerust op het initiëren en omarmen van nieuwe toepassingen. Aandacht vereisen uw productportfolio, uw recurring business, cashflow en investeringen. Uw organisatie heeft behoefte aan nieuwe impulsen, energie en ideeën.
Eerst één van onze scans proberen?
Gebruik onze tools om een inschatting te maken of inzicht te krijgen in uw huidige situatie
Heeft u nog vragen?
Neemt u vrijblijvend contact met ons op.