Blue ocean strategie

Tijd voor een Blauwe oceaan?

Als ondernemer voelt u zich als een vis in het water. De logische vraag is dan: Waar zwemt u?

De blue ocean strategie helpt u met name bij het ontdekken van nieuwe en onbenutte markten waar u nog geen last heeft van concurrentie. Met behulp van tools zoals de blue ocean strategie canvas kunt u de sterke en zwakke punten van uw concurrentie benchmarken.

 

Blue ocean strategie

Ontdek vandaag nog uw blauwe oceaan

Breng in kaart waar aan gewerkt moet worden, de BPI-SCAN© ligt in de basis voor de aanpak binnen uw bedrijf.

Vraag de scan daarom vandaag nog aan!

Kansen pakken is ontdekken. Wat is mijn Blauwe oceaan?

Met de blue ocean canvas model laat u zich niet meer zo snel verrassen.

Blue ocean canvas
Rust in de tent met de Blue ocean

Bent u een cheeta, kameleon, vogelbekdier of een dodo?

Een blue ocean strategie helpt bedrijven bij het ontdekken van innovaties waarmee bedrijven concurrentievoordeel  kunnen ontwikkelen. Het is een handig hulpmiddel voor elke professional die op constante zoektocht is om onderscheidend vermogen te creëren voor hun producten en diensten.

Hoe ziet de kleur van uw water eruit? Rood of blauw?

Meer waarde en een lagere prijs?

Wat de gedachten achter de blue ocean uniek maken is dat de strategie u niet laat kiezen tussen meer innovatie of een prijsvechters-strategie. Traditionele strategieën leggen uit dat een innoverend product meer geld kost door de hogere investeringen. Prijsvechters kiezen er voor om minder te innoveren en leggen de nadruk op efficiëntie. Bedrijven zoals Aldi, Action of Dacia zouden het hierdoor niet kunnen permitteren om evenveel te investeren in innovatie als hun concurrentie, omdat ze de kosten en de prijs laag willen houden. De strategische inzichten achter de blue ocean daarentegen dagen u juist uit om een lagere prijs te hanteren en meer waarde aan te bieden!

 

Vind de nieuwe onbenutte markt

W. Chan en Renée Mauborgne leggen uit dat u het meest succesvol bent als u zowel de prijs laag houdt en meer innovatie/kwaliteit aanbiedt dan uw concurrent. Hierdoor maakt u het extreem moeilijk voor uw concurrent om dezelfde markt te betreden. Zij moeten namelijk nog meer kwaliteit leveren tegen dezelfde of wellicht nog lagere prijs.

Binnen een blue ocean kiezen de klanten niet simpelweg meer voor het product met de meeste en beste features tegen de beste prijs. Deze trade-off laat u achterwege als u een nieuwe markt ontdekt en benut.

Waar u bij een red ocean strategie ervoor kiest om te concurreren op basis van een lage prijs, of op basis van innovatie of kwaliteit, hoeft u bij de blue ocean niet te kiezen. U kiest er namelijk voor om zowel een lage prijs te hanteren, als dat u excelleert op basis van uw innovatie en kwaliteit.

Vaststellen en toetsen

De blue ocean strategie kunt u op twee manieren toepassen. U kunt ervoor kiezen om een compleet nieuwe markt te creëren. Of u kunt ervoor kiezen om uw blue ocean te baseren op een bestaande markt. De meeste blue oceans ontstaan via de laatste optie, omdat het makkelijker is om te innoveren op basis van een nieuwe markt. Zo heeft Funda bijvoorbeeld hun platform gebaseerd op basis van de bestaande huizenmarkt, maar hebben ze de grenzen en gewoontes van de markt flink aangepast om tot een succesvol business model te komen. Het Funda business model wordt in de volgende paragraaf verder uitgewerkt als voorbeeld voor de blue ocean strategie canvas.

Blue ocean strategie: Van de rode naar de blauwe oceaan

De insteek voor het slagen van de Blue Ocean Strategy is gestoeld op 6 principes

Het succesvol implementeren van een Blue Ocean canvas gaat met zes principes waarvan er vier voorbereidend en analyserend zijn en twee principes zijn uitvoerend:

  1. Herdefinieer marktgrenzen. Stel de werkelijke klantbehoeften en gewenste waarden invullingen centraal en kijk niet naar de huidige behoeftevervulling.
  2. Focus op het brede perspectief dus niet naar de cijfers. Hier kijkt u naar de (on)mogelijkheden in de markt en kijkt u niet naar zaken die als gewoon beschouwt worden in uw branche.
  3. Verder kijken dan de bestaande vraag. U kijkt naar potentiële nieuwe doelgroepen en gebruikers en dus niet naar uw bestaande klanten.
  4. Zorg dat het idee altijd een hoge waarde heeft voor klanten en een juiste prijs voor de massa.
  5. Elimineer uw organisatorische hindernissen. U kijkt naar leiders’ en veranderingsgezinde personen in de organisatie.
  6. De uitvoering is het allerbelangrijkste aspect. Dit is het belangrijkste onderdeel van het strategieproces. Een slechte uitvoering laat uw strategie mislukken.

Het is van belang hoe u de Blue Ocean Strategie inzet. Het is raadzaam daarbij de volgende stappen te volgen met daarbij de bovenstaande 6 principes als leidraad.

Stap 1: Bepaal uw concurrentie

Bepaal eerst de concurrentie van uw bestaande markt. Het helpt om naast het topsegment van een markt, maar ook de prijsvechters te noemen. Als de markt veel spelers heeft, kunt u eventueel zo ook nog kunnen groeperen.

Stap 2: Bepaal uw concurrentie factoren

In deze stap bepaalt u de belangrijkste concurrentie factoren van uw markt. De vragen die u uzelf zou moeten stellen zijn: Op basis van welke factoren bepaalt de doelgroep of ze het product wel of niet willen kopen? Wat zijn de belangrijkste onderdelen van uw producten? Waardoor onderscheiden de concurrenten zich van elkaar? Noem de 5 tot 15 de meest bepalende concurrentie factoren van de markt. 

Stap 3: Benchmark uw concurrentie in de matrixBLue Ocean Strategy toepassen

Als u stap 3 hebt voltooid kunt u beginnen met het invullen van de canvas. Plaats uw concurrentiefactoren in de kolommen of rijen van de matrix. Vervolgens kunt u de concurrentie benchmarken binnen de matrix.

Stap 4: Ontdek uw blue ocean

Als uw de canvas volledig hebt ingevuld, kunt u beginnen met de canvas te analyseren. Ziet u concurrentiefactoren waar uw concurrenten op onderpresteren? Zijn er factoren waar veel concurrenten goed op scoren? Dan zijn dit kansen of valkuilen van de markt.

Stap 5: Werk uw strategie uit

De vijfde en uw laatste stap is waar het eigenlijk om gaat. U plaatst uw business model in de blue ocean strategy canvas. Hierbij heeft u vier opties bij uw concurrentie factoren.

  • Optie 1: Factoren verlagen
  • Optie 2: Factoren verwijderen
  • Optie 3: Factoren verhogen
  • Optie 4: Factoren toevoegen

Een concurrentie factor verlagen of verwijderen doet u als uw concurrenten goed presteren in een concurrentie factor. Daarnaast bespaart u veel kosten door concurrentie factoren te verlagen of te verwijderen.

Concreet

Na afloop bent u in staat om beter te anticiperen en te herkennen welke markten te bedienen zijn met welke producten.

U verrast uw concurrenten en laat ze achter u.

  • Een strategie met een canvas waar u op kunt bouwen
  • Voor implementatie getoetst op validiteit
  • Alles in kaart inclusief de concurrentie
  • Unieke combinatie van verschillende methodieken en praktijkervaring

Het hele stappenplan kunt u bekijken op de pagina: Hoe wij werken

Veelgestelde vragen

Waarom is Blue Ocean Strategy belangrijk?

Blue Ocean strategie is het gelijktijdig nastreven van differentiatie en lage kosten om een nieuwe markten te openen en nieuwe vraag te creëren. Het gaat erom een marktruimte te creëren en te veroveren die nog niet door een ander bedrijf is gecreëerd, waardoor de concurrentie irrelevant wordt.

Welke bedrijven gebruiken de Blue Ocean strategie?

Dit zijn een aantal voorbeelden van bedrijven die de Blue Ocean strategie hebben toegepast. iTunes. Met de lancering van iTunes heeft Apple een blauwe oceaan van nieuwe marktruimte voor digitale muziek ontgrendeld die het nu al meer dan een decennium domineert. Canon, Ford met: The Ford Model T,Philips, Quicken en Ralph Lauren

Waarom is Blue Ocean Strategie belangrijk?

Blijvend succes komt vaker voort uit het creëren van blauwe oceanen van onaangeboorde nieuwe markten die rijp zijn voor groei. In blauwe oceanen creëren bedrijven vraag in plaats van te vechten voor een plek in een bestaande markt. Deze strategie is het gelijktijdig nastreven van differentiatie en lage kosten in een niet-betwiste marktruimte.

Wij geloven in het herkennen van uw eigen organisatietype.
Wij onderscheiden er 4. Welke is voor u herkenbaar?

Cheeta

Cheeta

Uw organisatie wordt getypeerd als een cheeta. Uw organisatie is zeer goed om op korte termijn succesvol te zijn. Wanneer het gaat om de lange termijn dan kan uw organisatie nog wat extra aandacht verkrijgen. Uw organisatie is tevens goed toegerust voor uw bestaande activiteiten. Maar mist de tools als het gaat om het direct kunnen toepassen van veranderingen, nieuwe toepassingen en/of innovaties. Aandacht vereisen uw productportfolio, uw recurring business, cashflow en investeringen.

Kameleon

Kameleon

Uw organisatie wordt getypeerd als een kameleon. Uw organisatie is namelijk staat om te veranderen onder omstandigheden.  Uw organisatie heeft het vermogen om aan te passen. Uw organisatie is in staat om innovaties en / of veranderingen te initiëren en toe te passen. Aandacht vereisen uw recurring business, cashflow en investeringen.

Vogelbekdier

Vogelbekdier

Uw organisatie wordt getypeerd als een vogelbekdier. Uw organisatie is verkeerd in een situatie die focus ontbeerd. Uw organisatie initieert en omarmt vele innovaties en nieuwe toepassingen.  Aandacht vereisen meer focus op productportfolio, recurring business, cashflow en investeringen.

Dodo

Dodo

Uw organisatie wordt getypeerd als een dodo. Uw organisatie is niet goed in staat veranderingen te omarmen en implementeren en is niet goed toegerust op het initiëren en omarmen van nieuwe toepassingen. Aandacht vereisen is uw productportfolio, uw recurring business, cashflow en investeringen.  Uw organisatie heeft behoefte aan nieuwe impulsen, energie en ideeën.

Eerst één van onze scans proberen?

Gebruik onze tools om een inschatting te maken of inzicht te krijgen in uw huidige situatie

Heeft u nog vragen?

Neemt u vrijblijvend contact met ons op.